آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

تغییر فصل

خلاف تصور رایج اکثر مردم که گمان می کنند فصل ها در اثر دوری و نزدیکی زمین به خورشید شکل می گیرد تغییر فصول ارتباط چندانی با فاصله زمین از خورشید ندارد.در  واقع بیشتر مردم، مدار زمین را به صورت بیضی خیلی کشیده ای که خورشید در یکی از کانون های آن قرار دارد تصور می کنند و فکر می کنند تغییر فصل ها نتیجه دور و نزدیک شدن زمین به خورشید است. یعنی تصور می کنند تابستان ها زمین به خورشید نزدیک و زمستان ها دورتر است. اما این تفکر به 3 دلیل زیر کاملا اشتباه است! که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت: 
ادامه مطلب ...

زمان و مکان گرمترین روز جهان تغییر کرد

سازمان اقلیمی سازمان ملل تاریخ گرمترین روزسال رااز13سپتامبر1922در لیبی به10ژوئیه1913در" دث ولی" کالیفرنیاتغییرداد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواسنجی جهانی به عنوان سازمان اقلیمی وابسته به سازمان ملل این موضوع را 11 سپتامبر اعلام کرده بود اما به علت این که این خبر در آن زمان تحت الشعاع قتل دیپلماتهای آمریکایی در لیبی قرار گرفت، این خبر بار دیگر رسانه ای شده است.
این سازمان اعلام کرده است به جای روز 13 سپتامبر 1922 به عنوان گرمترین روز جهان در العزیزیه لیبی که دمای آن به 58 درجه سانتیگراد می رسد روز 10 ژوئیه 1913 در دث ولی کالیفرنیا تغییر کرده است که دمای آن به 56 درجه سانتیگراد می رسد.دث ولی در کالیفرنیا در تاریخ 10 ژوئیه 1913 گرمترین روز جهان را پشت سرگذاشته است کریستوفرسی بارت،هواشناس یک سازمان هواشناسی درآمریکابااشاره به دلایل مختلف ثبت چنین دمایی را برای لیبی در آن تاریخ زیر سوال برد و گفت: هرچقدر بیشتر بررسی کردیم بیشتر به نظر می رسد که این دما برای این تاریخ در لیبی یک اشتباه است.برت شواهد خود را به سازمان هواسنجی جهانی سازمان ملل ارائه دادواین سازمان نیز یک کمیته متشکل از 13 کارشناس اقلیم شناسی از جمله بارت تشکیل داد تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.راندال اس سرونی استاد زمین شناسی دانشگاه ایالتی آریزونا به عنوان یکی ازاعضای این کمیته اظهار داشت که بحث درباره یک کشور در این رابطه به عنوان یک منبع توجه سایر کشورها می تواند جالب باشد اما متأسفانه امروزه سیاست تعیین کننده این رکوردها است.پس از یک بررسی یکساله این کمیته نتیجه گرفت که دمای ثبت شده یک اشتباه است و برای اثبات مدعای خود ابزارهای قابل تردید، ناظر بی تجربه و این حقیقت که این دما برای این منطقه در لیبی نامتعارف است را بیان کرده است.گزارش این کمیته نشان می دهد که ارزیابیهای سازمان هواسنجی جهانی سازمان ملل براین اساس است که دمای ثبت شده 56.8 درجه سانتیگراد برای دث ولی در کالیفرنیا گرم ترین روز سال در جهان بوده است.

مهلت زندگی انسان ها بر روی زمین

 هاوکینگ مهلت زندگی انسان هارادر زمین  پیش بینی کرد

پوفسور استفن هاوکینگ، فیزیکدان انگلیسی که عمر کاری خود را صرف رمزگشایی جهان کرده، خواستار ادامه کاوش فضا به خاطر ادامه حیات انسان شد.این دانشمند 71 ساله اظهار کرد که فکر نمی‌کند انسانها بتوانند 1000 سال آینده را بدون فرار به خارج از مرزهای سیاره شکننده زمین دوام بیاورند.
پروفسورهاوکینگ این سخنان را در مرکز پزشکی سدارس سینای در لس‌آنجلس اظهار کرد که در آن به بازدید از یک آزمایشگاه سلولهای بنیادی با تمرکز بر کاهش پیشرفت بیماری لو گرینگ پرداخته بود.
هاوکینگ زمانی که دانشجوی دانشگاه کمبریج بود، به این بیماری مبتلا شد.وی در این بازدید به صحبت در مورد این که چگونه در آن زمان افسرده شده و امیدی به تکمیل دکترای خود نداشت پرداخت.این فیزیکدان که برای کار بر روی سیاه‌چاله‌ها و منشأ کیهان شناخته شده است، شهرت خود را برای آوردن مفاهیم مرموز فیزیک به جرم‌ها از طریق کتاب‌های پرفروش خود مانند «تاریخچه کوتاه زمان» بدست آورده است. هاوکینگ اظهار کرد: اگر بدانید که جهان چگونه عمل می‌کند، می‌توانید آن را به شکلی کنترل کنید.وی توانسته بیش از مبتلایان دیگر به این بیماری که همچنین اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی نام داشته، دوام بیاورد. این بیماری به سلولهای عصبی در مغز و نخاع که کنترل عضلات را بر عهده دارند، حمله می‌کند.
مبتلایان به تدریج با ضعیف شدن و از بین رفتن عضلات، با مشکلات بیشتری در تنفس و حرکت مواجه می‌شوند. تاکنون درمانی برای این شرایط شناخته نشده و راهی برای معکوس کردن پیشرفت آن وجود ندارد. مبتلایان کمی توانسته‌اند بیشتر از یک دهه با این بیماری زنده بمانند.
هاوکینگ از مراقبت 24 ساعته برخوردار بوده و تنها از طریق انقباض‌های پراکنده اطراف گونه خود قادر به صحبت کردن از یک رایانه متصل به صندلی چرخدار جهت انتقال تفکراتش با صدای رباتیک است.این استاد فیزیک علیرغم بیماری خود همچنان فعالانه در حوزه فیزیک فعالیت می‌کند.
وی در سال 2007 مانند یک فضانورد توانست احساس بی‌وزنی را در فضاپیمایی که این حس را با شیرجه‌های سهموی ایجاد می‌کرد، تجربه کند.هاوکینگ اظهار کرد: هرچقدر زندگی بنظر سخت بیاید، همیشه کاری هست که در آن بتوانید موفق باشید.این اظهار نظرهای هاوکینگ در پی کاهش بودجه علوم سیاره‌ای ناسا که امسال تا 300 میلیون دلار از سال گذشته کمتر بود، اظهار شده که برای شناسایی جهانهای جایگزین زمین بسیار حیاتی است.