آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

شمشادهای شمال رو به انقراضند!


هشدار نسبت به وقوع فاجعه زیست‌محیطی در جنگل‌های شمال / شمشادهای شمال رو به انقراضند!




رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران نسبت به انقراض شمشاد یکی از منحصر به فرد ترین گونه‌های گیاهی در جنگل‌های شمال هشدار داد.

هادی کیادلیری  افزود: 50 هزار هکتار از توده‌های شمشاد در جنگل‌های شمال با سرعتی بسیار بالا درگیر نوعی بیماری قارچی شده‌اند به گونه‌ای که برخی درختان پس از چند هفته و حتی برخی تنها پس از هفت روز به کلی خشک شده‌اند.

وی ادامه داد: این بیماری کاملا فراگیر بوده و تقریبا همه توده‌های شمشاد در جنگل‌های شمال را درگیر کرده است.

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران تصریح کرد: بر خلاف جنگل‌های زاگرس که بر اثر مدیریت ناصحیح دچار آفت و بیماری شده‌اند، آفت درختان شمشاد دلیل مشخصی نداشته و سابقه قدمت آن در کل دنیا حداکثر به 10 سال می‌رسد به گونه‌ای که این آفت در جنگل‌های آمریکا طی سال 2012 میلادی و در ترکیه نیز در سال 2010 میلادی شایع شده است.

به گفته کیادلیری، این بیماری قارچی از غرب جنگل‌های شمال شیوع پیدا کرده و با سرعتی بسیار بالا به سمت جنگل‌های مازندران گسترش پیدا کرده است.

وی در خصوص راهکارهای کنترل بیماری قارچی شمشاد اظهار کرد: اگرچه برای درمان این بیماری،‌ برخی از سموم نتیجه بخش هستند اما به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی در جنگل‌ها امکان استفاده از آن‌ها را نداریم مگر اینکه نقشه کاملی از توده‌های درگیر بیماری داشته باشیم و با مانیتور و ارزیابی روزانه از سموم استفاده کنیم تا بیماری همه گیر نشود.

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران تاکید کرد: به دلیل انبوه بودن توده‌های شمشاد، امکان اجرای اقدامات مکانیکی نیز وجود ندارد و به دلیل ممنوع القطع بودن این گونه حتی توانایی قطع پایه‌های بیمار را هم نداریم.

بانک ژن گونه شمشاد ایجاد شود

کیادلیری تاکید کرد: زمانی که گونه‌های نادر گیاهی در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند باید برای آنها یک بانک ژن تشکیل داد تا در صورت عدم کنترل آفات و بیماریها حداقل بتوان ژن گونه را حفظ کرد.

وی افزود: در حال حاضر نه تنها برای گونه شمشاد اکبر برای حفاظت از سایر گونه‌های نادر کشور نیز بانک ژن نداریم.

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران تصریح کرد: با وجود آنکه شش‌، هفت ماه پیش یک دستور العمل اجرایی برای کنترل بیماری قارچی شمشاد تهیه شده و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ملزم به اجرای آن شده بود، هنوز هیچ اقدام اجرایی صورت نگرفته است.

کیادلیری هشدار داد: به دلیل جابجایی بیماری قارچی شمشاد توسط باد، آب، انسان و غیره امکان سرایت این بیماری به تمام گونه‌های شمشاد در کشور وجود دارد.

وی گفت: باید در نظر داشت نابودی درختان صرفا از جهت انقراض گونه مهم نیست بلکه با از بین رفتن این درختان، بسیاری از زیستگاه‌های مهم کشور نیز از بین خواهند رفت.

سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده است

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران اظهار کرد: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون هیچ عکس‌العملی نسبت به موضوعی با این جدیت نشان نداده و برای کنترل بیماری قارچی شمشاد هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

کیادلیری درباره امکان سرایت بیماری قارچی شمشاد به سایر گونه‌های درختی گفت: برخی بیماریهای قارچی به بسیاری از گونه‌های درختی سرایت کرده و برخی نیز تنها یک گونه را درگیر می‌کنند که این بیماری نیز از همین دسته است بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی در خصوص استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های سایر کشورهایی که با این بیماری مواجه شده‌اند اظهار کرد: از لحاظ کارشناسی هیچ مشکلی در داخل کشور نداریم و توانستیم طی سه ماه بیماری را شناسایی کنیم اما از لحاظ راه‌های کنترل با سایر کشورها تفاوت دادیم.

رییس انجمن جنگلبانی ایران اضافه کرد: در آمریکا پایه‌های درگیر درختان زینتی بوده و پس از مشاهده بیماری قطعه شده‌اند از طرفی آنها از نقشه کامل آلودگی و ابزار و تجهیزات لازم برخوردار بودند که این امکانات به هیچ وجه در دسترس ما نیست.

نقشه گسترش بیماری قارچی شمشاد تهیه شود

کیادلیری با اشاره به اهمیت وجود یک نقشه کامل از توده‌های درختان شمشاد و گسترش بیماری اظهار کرد: باید نقشه گسترش بیماری تهیه شود تا بتوانیم برای از بین بردن این بیماری یک برنامه ریزی جامع داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در صورت تهیه نقشه می‌توان با شناسایی سالم و قطع پایه‌های درگیر می‌توان از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

رییس انجمن جنگلبانی ایران گفت: اگر از همان سه سال پیش که نسبت به گسترش بیماری قارچی شمشاد هشدار دادیم اقدامی انجام می‌شد تا کنون این بیماری تا این اندازه گسترش پیدا نکرده بود و حداقل در همان جنگلهای گیلان باقی می‌ماند.



4660 میلیاردتومان خسارت بیماری زغالی بلوط درجنگلهای زاگرس/طرح تنفس 10ساله جنگل‌ها منتفی شد




رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در اولین نشست خبری‌اش در خصوص جنگل‌های زاگرس و شیوع بیماری زغالی بلوط، طرح تنفس 10 ساله جنگل‌ها، ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها، برداشت چوب، طرح فروش اراضی ملی برای تامین پروژه‌های عمرانی و گسترش طرح‌های آبخیزداری توضیح داد.

  خداکرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در اولین نشست خبری سازمان جنگل‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از تشکیل یک شورای راهبردی برای استفاده از دانش و فناوری‌های پیشرفته در زمینه منابع طبیعی خبر داد و افزود: صیانت و توانمند سازی منابع انسانی به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دوره جدید است.

وی ادامه داد: همچنین ارتقا اخلاق منابع طبیعی و همچنین فرهنگ و رعایت حقوق منابع طبیعی از دیگر اقدامات سازمان در دوره جدید خواهد بود و همانگونه که دکتر روحانی در برنامه‌هایشان اعلام کرده‌اند، دولت تدبیر و امید برنامه‌های توسعه‌ای خود را با محور توازن محیط زیست به اجرا درخواهد آورد.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد افزود: با توجه به بیلان منفی بیش از 10 میلیارد متر مکعب در سفره‌های زیر زمینی باعث شده که توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کشور به صورت یک ضرورت برای حفظ و پایداری منابع پایه دربیاید.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: علاوه بر کنترل روشهای بهره‌برداری غیرمجاز همانند حفر چاه‌ها، آبخیزداری تنها راهی است که می‌تواند به حفظ تعادل سفره‌های زیرزمینی کمک کند که تنها یک دهم سد سازی هزینه می‌برد.

جلالی با اشاره به مشکلات مالی سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها به عنوان تنها نهاد دولتی که بیش از 110 میلیون هکتار از اراضی کشور را به نام خود سند زده است، ثروتمندترین سازمان کشور محسوب می‌شود اما با این حال می‌توان با در نظر گرفتن بودجه‌های این سازمان گفت که سازمان جنگل‌ها فقیرترین سازمان کشور هم هست.

وی با اشاره به اهمیت بخش نظارت در عرصه‌های منابع طبیعی اظهار کرد: برای پیشبرد اهداف سازمان جنگل‌ها تقویت بخش نظارتی سازمان را هم در اولویت کار قرار خواهیم داد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص موضوع خشکیدگی بلوط‌های زاگرس نیز اظهار کرد: از آنجا که این موضوع در سازمان جنگل‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد جلسات متعددی را با برای برون رفت از این چالش با حضور کارشناسان برگزار کرده و از سازمانهای بین‌المللی نیز استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سطح جنگل‌های زاگرس شش میلیون هکتار است افزود: این جنگل‌ها 42 درصد از کل جنگل‌های کشور و 80 درصد از جمعیت عشایری را در خود جای داده‌اند همچنین 4000 آبادی و روستا با جمعیت 1.5 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

معاون وزیر کشاورزی افزود: از سال 88 که آفت زغالی بلوط در این جنگل‌ها طغیان کرده تا یک ماه پیش بیش از یک میلیون و 130 هزار هکتار را در جنگل‌های زاگرس فرا گرفته که از این میزان حدود 15 درصد به اندازه قابل توجهی خشک شده‌اند.

وی در خصوص عوامل شیوع این آفت اظهار کرد: بر اساس جمع‌بندی که با حضور صاحب نظران در خصوص عوامل طغیان این آفت داشته‌ایم می‌توان گفت که خشکسالی، تغییر اقلیم، شدت یافتن و طولانی شدن زمان ریزگردها و همچنین مسائلی همچون شخم و زراعت در زیر اشکوب جنگل‌ها که فشار و استرس زیادی به درختان منطقه وارد کرده باعث شیوع این بیماری شده است.

106 هزار و 440 هکتار از جنگل‌های زاگرس بین 75 تا 100 درصد به آفت زغالی بلوط آلوده شده‌اند

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تشریح کرد: از یک میلیون و 130 هزار هکتاری که به بیماری زغالی بلوط آلوده شده 106 هزار و 440 هکتار بین 75 تا 100 درصد به این آفت آلوده شده است.

جلالی افزود: همچنین 193 هزار و 197 هکتار بین 50 تا 75، 366 هزار و 796 هکتار بین 25 تا 50 درصد و 464 هزار و 785 هکتار نیز کمتر از 25 درصد به بیماری زغالی بلوط آلوده شده‌اند.

وی اضافه کرد: از 11 استان زاگرس نشین آفت زغالی بلوط در هفت استان شیوع پیدا کرده و استان ایلام با 661 هزار و 542 هکتار، 56.7 درصد از کل جنگل‌های آلوده را در خود جای داده است.

معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: همچنین استان‌های لرستان با 276 هزار و 362 هکتار که 24.4 درصد از کل مناطق آلوده را به خود اختصاص داده و کرمانشاه با 115 هزار 364 هکتار که 10.2 درصد از مناطق آلوده را تشکیل می‌دهد در جایگاه دوم و سوم ایستاده‌اند.

به گفته وی کهگیلویه با 60 هزار هکتار 5.3 درصد، فارس با 18 هزار و 171 هکتار 1.6 درصد،‌چهارمحال و بختیاری با 17 هزار و 215 هکتار 1.5 درصد و خوزستان با 2564 هکتار 0.2 درصد از مناطق آلوده را در خود جای داده‌اند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص اقدامات مقابله با ادامه روند نابودی جنگل‌های زاگرس اظهار کرد: اگرچه برخی نظرشان این است که طبیعت باید خودش این پدیده را کنترل کند. اما گیاه‌پزشکان معتقد به مداخله برای جلوگیری از گسترش بیماری هستند که در این زمینه حذف پایه‌های آلوده، اجرای عملیات بهداشتی و پرورشی جنگل جزو اقدامات فوری محسوب می‌شود که از سالهای قبل آغاز شده و با دستور العملی که با نظر کارشناسان و مسئولین سازمان تهیه شده با جدیت ادامه خواهد یافت.

جلالی تاکید کرد: بازسازی و احیای مناطق آسیب دیده جنگلی به همراه عملیات ذخیره نزولات، آبخیزداری و قرق مرحله دوم احیای جنگل‌ها محسوب شده و توانمندسازی جوامع محلی و کاهش عوامل تخریب نیز آخرین مرحله از حفظ جنگل‌های زاگرسی را تشکیل می‌دهد.

برای احیای جنگل‌های زاگرس 900 میلیارد تومان لازم است

4660 میلیارد تومان خسارت بیماری زغالی بلوط به جنگل‌های زاگرس

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه 4660 میلیارد تومان خسارت بیماری زغالی بلوط به جنگل‌های زاگرس برآورد شده است افزود: برای اجرای عملیات احیای جنگل‌های زاگرس که برای پنج سال طراحی شده 900 میلیارد تومان نیاز داریم.

به گفته وی به ازای هر درخت بدون در نظر گرفتن سن و نوع درخت، میانگین قیمت 250 هزار تومان برآورد شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به مطرح شدن موضوع خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست با حضور رییس جمهور اظهار کرد: به همین منظور دو موضوع تهیه نقشه و پهنه بندی مناطق آلوده و پایش شاخص‌ها و فرآیندهای مربوط به عوامل موثر را در دستور کار فوری سازمان قرار داده‌ایم تا بتوانیم با پایش منطقه هم روند گسترش بیماری را کنترل و مدیریت کنیم و هم اهدافی که برای نجات جنگل‌های زاگرس داشته‌ایم به طور مستمر ارزیابی کنیم.

جلالی با بیان اینکه سایر کشورها همانند پرتغال، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، اسلوونی و عراق نیز دچار این پدیده شده‌اند، افزود: با گفت‌وگو و تبادل نظری که از طریق نمایندگان ایران در فائو با سایر کشورها داشته‌ایم متوجه شدیم که این کشورها برای کنترل بیماری کانون‌های آفت را کنترل کرده‌اند که ما نیز این کار را با دقت تمام انجام می‌دهیم.

معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وجود یک راهکار معجزه آسا برای حل بحران فعلی منابع طبیعی اظهار کرد: قرار نیست که ما در سازمان جنگل‌ها معجزه کنیم و باید از مشارکت مردمی به عنوان مهمترین ابزار برای رسیدن به اهدافمان کمک بگیریم.

وی تصریح کرد: از چند سال پیش که نیروهای فنی و حفاظتی سازمان جنگل‌ها بازنشست شده‌اند این افراد جایگزین نشده و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود چرا که به ویژه در حوزه یگان حفاظت باید برای تامین منابع انسانی ابتدا منابع مالی را فراهم کنیم.

وی همچنین در خصوص موضوع مستثنیات مردم و رعایت نشدن حق مردم در برخی مواقع اظهار کرد: تشخیص منابع ملی از مستثنیات بر اساس قانون بر عهده کارشناس سازمان جنگل‌ها و مراتع است اما در برخی مواقع اتفاقاتی افتاده که یا حقوق کشاورزان و زارعین رعایت نشده و در برخی مواقع هم حقوق منابع طبیعی نادیده انگاشته شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته بر اساس یک کروکی ساده و این سوال از کشاورزان که چند من بذر می‌کارید به آنها زمین داده شد و پس از آن اختلافات فعلی به وجود آمد اما در کمیسیون ماده واحده به اعتراضات مردمی که گمان می‌کنند به حقشان نرسیده‌اند، رسیدگی خواهد شد.

معاون وزیر کشاورزی گفت: در مقطعی از زمان سازمان بازرسی انتقاداتی به این موضوع داشت که چرا سازمان جنگل‌ها در حوزه اراضی ملی اقدامات انجام شده را ادامه نمی‌دهد اما نباید این حق را نادیده بگیریم و حقوق مردم را ضایع کنیم.

به گفته وی در حال حاضر به دلیل زیاد بودن اعتراضات مردمی در خصوص مستثنیات سالانه بخش قابل توجهی از وقت و انرژی سازمان برای رسیدگی به پرونده‌ها صرف می‌شود.

دیگر زمینی برای واگذاری باقی نمانده

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص موضوع واگذاری‌های بدون کارشناسی توسط سازمان جنگل‌ها و استیضاح مجلس اظهار کرد: بالاخره احتمال اشتباه در انجام وظایف کارشناسان وجود دارد اما حتی این موضوع نیز بیش از یکی دو مورد در کل کشور نیست و قطعا اگر یک واگذاری بدون فرایند کارشناسی انجام گرفته باشد به مانع برخورده و به سرانجام نخواهد رسید.

جلالی ادامه داد: از آنجا که شرط واگذاری عرصه‌های ملی داشتن آب است دیگر زمینی برای واگذاری باقی نمانده و طی 34 سال گذشته هرچه زمین خوب بوده واگذار شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان جنگل‌ها تنها وظیفه استعدادیابی را بر عهده داشته و زمین‌هایی که امکان واگذاری دارند توسط سازمان امور اراضی واگذار خواهد شد.

طرح فروش اراضی ملی برای تامین هزینه‌های پروژه‌های عمرانی در مجلس متوقف شود

معاون وزیر کشاورزی در خصوص تصویب طرح فروش اراضی ملی برای تامین هزینه‌های پروژه‌های عمرانی توسط مجلس اظهار کرد: این کار کاملا غیرکارشناسی بوده و باید متوقف شود. چرا که کسانی که این طرح را پیشنهاد داده‌اند هیچ چیز از منابع ملی نمی‌دانند.

جلالی تاکید کرد: فروش منابع ملی هدر دادن و تاراج بیت المال و انفال است.

وی همچنین در خصوص حضور سازمان جنگل‌ها در کمیسیون‌های مجلس اظهار کرد: در مجلس از سازمان جنگل‌ها برای شرکت در کمیسیون‌های مختلف دعوتی به عمل نیامده که این دعوت‌ها معنادار است اما حتما در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی حضور پیدا خواهیم کرد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در گذشته هم برای احداث آزادراه تهران – شمال 700 هزار هکتار برای تامین هزینه‌های پروژه در نظر گرفته شد که از همان زمان هم با مخالفت‌های بسیار در بخش‌هایی متوقف شده و اکنون نیز پیگیر بخشهایی که در جریان است هستیم.

سالانه 800 هزار متر مکعب از جنگل‌های شمال بهره برداری می‌شود

جلالی با بیان اینکه سالانه 800 هزار متر مکعب از جنگل‌های شمال برداشت صنعتی می‌شود افزود: این برداشت‌ها در قالب طرح‌های جنگل داری توسط 52 شرکت و مجموعه بهره بردار بر اساس ضوابط علمی و فنی در راستای جوان سازی جنگل انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: به تازگی در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده که در راستای پایش حفظ و بهره برداری از جنگل‌های شمال از این پس بهره برداری‌ها فقط منحصرا از درختان آسیب دیده و خشک انجام شود که با این طرح بهره برداری جنگل‌های شمال محدود شده و به سمت توسعه زراعت و واردات چوب پیش می‌رویم.

معاون وزیر کشاورزی تاکید کرد: در جنگل‌های گلستان که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد هیچ دخالتی انجام نمی‌گیرد اما در یک میلیون هکتار باقیمانده که بهره برداری می‌شود طرح‌ها به صورت تک گزینشی و درختان جنگلی یکسره قطع نمی‌شوند.

وی در خصوص ثبت جهانی جنگل‌های کشور از جمله جنگل‌های گلستان، ارسباران و میانکاله اظهار کرد: هر کدام از پنج رویشگاه جنگلی کشور باید یک بخش را برای ثبت جهانی در نظر بگیرند که سازمان میراث فرهنگی برای این کار موظف شده است.

بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها میزان سوخت هیزمی از پنج میلیون متر مکعب به هشت میلیون متر مکعب افزایش یافته

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها میزان سوخت هیزمی و بودجه‌ای افزایش چشمگیری داشته افزود: سوخت هیزمی از پنج میلیون متر مکعب به هشت میلیون و سوخت بوته‌ای از 300 هزار تن به 600 هزار تن افزایش یافته است.

جلالی افزود: برنامه ما در دوران جدید مدیریت سازمان این است که سوخت فسیلی را در اختیار جنگل نشینان قرار دهیم تا بهره برداری را به حداقل برسانند.

جلالی در خصوص تصویب قانون جامع منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: حتی در خود سازمان‌ جنگل‌ها هم نقدهایی به این طرح وارد بود و اکنون در شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری این قانون را در دستور کار قرار داده‌ایم که اگر توسط نمایندگان مجلس هم تصویب شود منافع و فرصت‌های بسیاری را در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار خواهد داد.

تنها یک پنجم نیاز چوب کشور وارد می‌شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ‌از پنج میلیون متر مکعب نیاز چوب کشور تنها یک میلیون متر مکعب وارد می‌شود که همچنین دو میلیون تن محصولات چوبی نیز به کشور وارد می‌شود که این موضوع یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها است تا فشار وارده به جنگل‌ها را کاهش دهیم.

وی در خصوص کمبود منابع و اعتبارات برای حفاظت از عرصه‌های ملی اظهار کرد: اگر جنگل‌های ایران سوزنی برگ بود تا الان بخش عظیمی از این جنگل‌ها را از دست داده بودیم چرا که جنگل‌های سوزنی برگ سریعتر دچار آتش سوزی شده و امکانات لازم برای اطفای حریق را هم نداریم.

وی همچنین در خصوص تشویق ماموران یگان حفاظت محیط زیست برای اقداماتی که در شرایط سخت انجام می‌دهند اظهار کرد: طبق قانون ماموران یگان درصدی از کشفیاتی که داشته باشند را می‌توانند صاحب شوند و مکانیزم قانونی برای این موضوع وجود دارد اما در کل این افراد نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

وی همچنین تاکید کرد: برای کسانی که در این راه به شهادت می رسند نیز در قانون جامع منابع طبیعی مواردی را در نظر گرفته‌ایم.

ادغام سازمان جنگل‌ها با سازمان محیط زیست به هر دو سازمان لطمه خواهد زد

جلالی در خصوص موضوع ادغام سازمان جنگل‌ها با سازمان محیط زیست که به تازگی در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار گرفته، افزود: این کار به هر دو سازمان لطمه وارد خواهد کرد چرا که وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست حاکمیتی و نظارتی است اما سازمان جنگل‌ها حاکمیتی و اجرایی بوده و این کار هر دو سازمان را گرفتار درگیری‌های مختلف اجرایی و نظارتی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: حتی اگر بخواهیم تنها بعد نظارتی سازمان‌ جنگل‌ها را با سازمان حفاظت محیط زیست ادغام کنیم نیز این کار انجام نخواهد گرفت چرا که حجم کار در سازمان جنگل‌ها حتی از یک وزارتخانه هم بالاتر است.

معاون وزیر کشاورزی گفت: تا کنون با دکتر ابتکار هماهنگی‌هایی داشته‌ایم که این هماهنگی‌ها را در آینده نیز ادامه خواهیم داد.

طرح تنفس 10 ساله جنگل‌ها منتفی شد

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طرح تنفس 10 ساله جنگل‌ها منتفی شده است، گفت: آنچه که در کمیسیون زیربنایی به تصویب رسیده تبدیل طرح تنفس 10 ساله به محدود کردن بهره برداری‌ها و طرح‌های ملی جنگلداری است که به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

وی همچنین از تهیه گزارش برای ارائه به دولت و مجلس در زمینه شاخص‌های زیست محیطی در جنگل‌ها با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

وی در خصوص برآورد خسارات معادن به منابع طبیعی اظهار کرد: این برآوردها چندان دقیق نیست اما هر معدن باید بر اساس قوانین حقی را برای احیای عرصه‌های تخریب شده به منابع طبیعی بپردازد.



منبع:ایسنا




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد