آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

آیا لوت گرمترین نقطه زمین است؟

بر طبق آخرین تحقیق دانشمندان اقلیم شناسی دانشگاه مونتانا در ایالات متحده بیابان لوت در ایران، بیابان تورپان باسین در چین، و بدلندز در صحرای کوئینزلند استرالیا در میان گرمترین نقاط زمین هستند 
ادامه مطلب ...

بان‌ کی‌مون: تا دیرنشده برای مقابله با تغییرات جوی اقدام کنید

afp3-27.jpeg

«بان کی‌مون» در نخستین اجلاس بین‌المللی ابوظبی با موضوع پدیده تغییرات جوی از حاضران خواست تا پیش از اینکه خیلی دیر شود برای مقابله با این پدیده مخرب اقدامی جدی صورت دهند.

 دبیرکل سازمان ملل در این اجلاس تاکید کرد: از مناطق استوایی گرفته تا قطب‌ها، از جزایر کوچک تا قاره‌ها و از کشورهای فقیر گرفته تا کشورهای ثروتمند، همه و همه تحت تاثیر اثرات مخرب و پیامدهای تغییرات جوی هستند.

بان کی‌مون با بیان مطلب فوق از تمامی سیاستگذاران خواست تا پیش از اینکه دیر شود برای معضل تغییرات جوی فکری کنند.

وی در «اجلاس تغییرات جوی در ابوظبی» (The Abu Dhabi Ascent) گفت: تغییرات جوی یک مشکل آشکار در عصر حاضر است. در صورتی‌ که برای مقابله با آن اقدام عاجلی اندیشیده‌ نشود، تمام تلاش‌های ما در راه رونق، شکوفایی و امنیت جهان نقش بر آب خواهند شد. 

ادامه مطلب ...

راه‌حل‌های حفاظت تالاب‌های در حال خشک شدن ایران

ham.jpg

سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد راه‌حل‌های حفاظت تالاب‌های در حال خشک شدن ایران را ارائه می‌دهند.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) امروز گزارش مشترکی حاوی راه‌حل‌هایی برای نجات تالاب های در حال خشک شدن ایران را رونمایی کردند.  ادامه مطلب ...

برای اولین بار در 800 هزار سال گذشته

co2.jpg

برای اولین بار در 800 هزار سال گذشته

رکورد جهانی «حجم CO2 در جو» شکسته شد

کارشناسان محیط زیستی اعلام کردند در ماه آوریل برای نخستین بار طی 800 هزار سال گذشته میانگین حجم دی‌اکسیدکربن موجود در جو از 400 پی‌پی‌ام فراتر رفته است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ثبت این رقم طی 800 هزار سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود. البته نیازی به توضیح نیست که غلظت سایر گازهای آلاینده نظیر متان، اوزون و اکسید نیتروژن نیز به اوج رسیده است. افزایش این گازها که مانند یک مانع عمل می‌کنند از انتقال گرمای زمین به بالای جو و به سمت فضا جلوگیری می‌کند. گذر از شاخص 400 پی‌پی‌ام به خودی خود به منزله افزایش قابل ملاحظه‌ دمای هوا خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه ان‌بی‌سی، متخصصان مرکز مطالعات اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) می‌گویند: بیشترین افزایش میزان دی اکسید کربن در جو طی 100 سال اخیر رخ داده است.

این کارشناسان تاکید دارند: فعالیت‌های بشری عامل افزایش میزان دی اکسید کربن به 120 پی‌پی‌ام از عصر پیش از صنعتی شدن بوده و 90 درصد این میزان افزایش‌ها طی قرن اخیر رخ داده است.

جیمز باتلر، مدیر بخش نظارت جهانی NOAA نیز خاطرنشان ساخت: این رقم در همین مرحله متوقف نشد و نه تنها غلظت آلاینده‌ها افزایش یافت بلکه بر میزان و شدت تولید آنها نیز افزوده شد و این افزایش از سالانه 0.7 پی‌پی‌ام در اواخر دهه 50 میلادی به 2.1 پی‌پی‌ام طی دهه اخیر رسید.