آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

منشا 5 درصد ریزگردها داخلی است

منشا 5 درصد ریزگردها داخلی است




3-644.jpg

مدیر دفترملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: ایران 90 درصد تالاب‌های بین‌النهرین را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ضیاء الدین شعاعی، روز گذشته(27 خرداد)، در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی که در مرکز علمی – کاربردی جوانشیر کرج برگزار شد، اظهار کرد: بیابان‌ها پدیده‌هایی طبیعی هستند که وجود آنها برای سلامت اکوسیستم و محیط زیست لازم است.

وی افزود: متأسفانه انسان‌ها در طول دهه‌های گذشته با اقدامات نادرست خود به نوعی حیات طبیعی بیابان‌ها را دست کاری کرده‌اند که این امر نتایجی جز رشد بی‌رویه بیابان‌ها را در پی نداشته است.

شعاعی خاطرنشان کرد: طی 10 سال اخیر شاهد افزایش اثرات بیابان‌زایی بر مناطق مسکونی بوده‌ایم و این امر مشکلات فراوانی را برای ساکنان نزدیک به بیابان‌ها ایجاد کرده است.

وی چرای بی‌رویه دام و مدیریت یکسونگرانه بر منابع خدادادی را ازعوامل مهم توسعه بیابان‌ها دانست و گفت: بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی و مدیریت نامناسب و یکسونگرانه براین منابع باعث شده ایران امروز درگیر معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب و گرد و غبار باشد.

این مسئول تصریح کرد: طی سالهای اخیر به علت تسلط ترکیه بر دجله و فرات، ایران 90 درصد تالاب‌های خود را از دست داده که همین امر باعث تشدید ورود گردوغبار و ورود ریزگردها به ایران شده است.

شعاعی گفت: 95 درصد گرد و غبارهای کشور منشاء خارجی داشته و تنها پنج درصد از گرد و غبارهای موجود داخلی بوده و ازایلام مرکزی، سیستان و بلوچستان و جنوب خوزستان نشأت می‌گیرد.

وی ابراز کرد: منابع طبیعی حق نسل‌های آینده نیز هست و ما باید با اصلاح رفتار خود و کاهش تجاوز به حریم محیط زیست این منابع خدادادی را حفظ کنیم.

در ادامه این مراسم بالاسوبرامانیم مورالی، معاون برنامه عمران سازمان ملل متحد نیز ضمن تبریک سالروز تاسیس جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضرتغییر اقلیم بزرگ‌ترین چالش زمین بوده و موجب به خطر افتادن زندگی افراد زیادی در سراسرجهان شده است.

وی اظهار کرد: امروز تخریب سرزمین، جنگل‌ زدایی و بیابان‌زایی از مشکلاتی هستند که جامعه جهانی را تهدید و امنیت غذایی و معیشت پایدار مردم را با چالش انداخته‌اند.

وی ابراز کرد: نکته قابل توجه در این امر این است که 80 درصد تخریب در سطح جهان، خارج از اراضی خشک اتفاق می‌افتد لذا ضرورت دارد با همکاری و استعانت از تمام بخشها برای مقابله با تخریب سرزمین حرکت جهانی داشته باشیم.

مورالی مشارکت مردم در جلوگیری از تخریب سرزمین را ضروری دانست و تأکید کرد: سازمان ملل براین اعتقاد است مقابله با این پدیده به تنهایی مسئولیت دولتها نیست و تمام مردم باید در کنترل تخریب سرزمین همکاری کنند.

معاون برنامه عمران سازمان ملل متحد با اشاره به پروژه تعمیم ترسیب کربن در ایران گفت: پروژه تعمیم ترسیب کربن بزرگترین و طولانی‌ترین پروژه سازمان ملل در ایران است که با هدف مدیریت اراضی خشک در این کشوردر حال اجرا است.

این مسئول در ادامه مقابله با بیابان‌زایی را حرکتی مردم نهاد دانست و گفت: مقابله با این دیده تنها به عهده دولت‌ها نیست و مردم نیز باید در این اقدام مشارکت داشته باشند.

وی در پایان صحبت‌هایش از برنامه این دفتر برای مدیریت چند منظوره جنگل‌های خزری در منطقه شمال کشور و برنامه سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد برای اجرای طرح تقویت و انسجام بخشی مدیریت در اراضی خشک کشورمان خبرداد و اظهارکرد: به جرأت می‌توان گفت همکاری برنامه عمران سازمان ملل با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از برنامه استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد