آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

رشد 5 برابری بلایای طبیعی از دهه 70 میلادی

سازمان ملل اعلام کرد

رشد 5 برابری بلایای طبیعی از دهه 70 میلادی

tornado.jpg

سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد: وقوع بلایای طبیعی نظیر طوفان، سیل و موج گرما از دهه 70 میلادی تاکنون پنج برابر شده است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نشان می‌دهد که جهان نسبت به دهه 70 میلادی پنج برابر بیشتر در معرض خطر بلایای طبیعی قرار دارد زیرا تغییرات جوی خطر وقوع این حوادث طبیعی را افزایش داده است.

بنابراین گزارش در دهه نخست قرن 21، شاهد 3496 مورد وقوع حوادث طبیعی شامل سیل، طوفان، خشکسالی و موج گرما بوده‌ایم که این رقم تقریبا پنج برابر آمار بلایای طبیعی است که در طول دهه 70 میلادی به ثبت رسیده است. در دهه 70 میلادی 743 مورد وقوع بلایای طبیعی به ثبت رسیده که تمام آنها به دنبال تغییرات جوی رخ داده‌اند. علاوه بر این برخی از بلایای طبیعی نظیر سیل و طوفان از سایر این رویدادهای ویرانگر، خطرات و آسیب‌های بیشتر و وسیع‌تری ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، بنابر گزارش WMO، حوادثی چون سیل و طوفان‌های سهمگین از سال‌های 2000 تا 2010 میلادی که 80 درصد از مجموع 3496 حادثه طبیعی را شامل شده‌اند، پیشتاز بلایای طبیعی در دهه گذشته بوده‌اند. بنابراین گزارش، موج گرما نیز یک قاتل جدید محسوب می‌شود. در دهه 70 میلادی، موج گرما حتی به عنوان یک تهدید، ثبت نشده بود اما در سال 2010 میلادی به عنوان یکی از عوامل اصلیِ مرگ و میرهای ناشی از بلایای طبیعی پا به عرصه وجود گذاشت. در سال 2010 میلادی در روسیه بر اثر موج گرما به تنهایی 55 هزار نفر جان باختند.

در میان بلایای طبیعی، سیل بیش از همه پُرهزینه است و بیشتر خسارات مالی ناشی از بلایای طبیعی مرتبط با خرابی‌های ناشی از سیل است. هزینه تحمیلی ناشی از بلایای طبیعی نیز با 5.5 برابر افزایش نسبت به دهه هفتاد میلادی به 864 میلیارد دلار در 10 ماهه نخست قرن 21 رسیده است. حدود نیمی از هزینه 2390 میلیارد و 700 میلیون دلاری بلایای طبیعی طی 40 سال اخیر ناشی از طوفان‌های کاترینا و سندی بوده که هر دو آنها در آمریکا رخ دادند و حدود 196 میلیارد و 900 میلیون دلار هزینه برجای گذاشتند. همچنین خشکسالی در شرق آفریقا در دهه 70 و 80 میلادی با کشتن 600 هزار نفر در اتیوپی، موزامبیک، سومالی و سودان، مرگبارترین فاجعه عصر مدرن محسوب می‌شود. اما همچنان برخی طوفان‌ها نظیر آنچه که در بنگلادش رخ داد نیز قاتلان بزرگ طبیعی محسوب می‌شوند.

ژئو فیزیک،فشار درونی زمین،مغناطیس زمین

ژئو فیزیک


خواص فیزیکی زمینچگالی زمین طبق محاسبات دانشمندان ، چگالی ماده زمین در مرز پرده و هسته ، در ژرفای 2900 کیلومتری ، 5.7 gr/cm3 می‌باشد و درست پایینتر از این مرز ، با یک جهش تا (9.3 - 9.7) gr/cm3 افزایش می‌یابد. و چگالی در مرکز زمین به (12.2 - 12.5) gr/cm3 می‌رسد.

فشار درونی زمین

فشار در هر نقطه درون زمین با وزن ستونی از ماده با برش عرضی 1cm2 و ارتفاع مساوی با فاصله نقطه مذکور تا سطح زمین ، اندازه گیری می‌شود. فشار با ازدیاد ژرفا خیلی افزایش یافته و در مرز پایینی پوسته زمین به 13000 اتمسفر (جو) (واحد فشار است که برابر با فشار 760 میلیمتر ستون جیوه می‌باشد)، در مرز پرده با هسته به 1.4 میلیون اتمسفر و در مرکز زمین به بیش از 3 میلیون اتمسفر می‌رسد.

درجه حرارت زمین

درجه گرما در رویه زمین ، تا حدود زیادی متفاوت است. مثلا در بیابانهای آسیای میانه ، در تابستان ، خاک تا هفتاد درجه سانتیگراد و بیشتر از آنها داغ و در زمستان تا 30- درجه سانتیگراد یخ می‌زند. اما با ازدیاد ژرفا ، دامنه نوسان موسمی ، درجه حرارت تدریجا کم گردیده و بطور متوسط ، یک درجه در هر 33 متر افزایش می‌یابد. عمقی بر حسب متر که در طی آن حرارت یک درجه افزایش می‌یابد، به نام گام زمین گرمایی معروف است. و اما تغییر درجه حرارت در واحد طول را شیب زمین گرمایی می‌گویند.

هرگاه گرما حتی با کمترین شیب زمین گرمایی تا مرکز زمین افزایش می‌یافت، آنگاه در مرکز سیاره به 46000 درجه سانتیگراد می‌رسید. اما در عمق معینی افزایش شیب زمین گرمایی تقریبا متوقف می‌شود. به نظر برخی دانشمندان ، درجه حرارت در مرکز زمین از حدود 4000 - 5000 درجه سانتیگراد تجاوز نمی‌کند.

این حقیقت که درجه گرما با عمق افزایش می‌یابد، حاکی از آن است که از اعماق زمین به سطح آن بدون وقفه جریان حرارتی بالا می‌آید و زمین آنرا به کیهان پخش می‌کند. در نتیجه این امر طبق محاسبه دانشمندان ، زمین باید در ظرف 40 میلیون سال کاملا سرد می‌گشت اما این ضایعات انرژی با نیروی گرمایی زمین دایما از محل گرمای درون آن جبران می‌گردد. منابع این گرما از این قرار است: انرژی ناشی از تجزیه عناصر رادیواکتیو ، انرژی آزاد شده در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و حرکت تکتونیک یا زمین ساختی ، انرژی ناشی از تبدیل ماده از یک حالت فازی به حالت دیگر و غیره.

در بخش بالایی پرده ، در ژرفای 50 الی 100 کیلومتر ، ناحیه کمترین رسانایی گرما واقع است. این ناحیه گو اینکه حرارت را در اعماق زمین حس کرده و آنرا از انتقال به سطح زمین باز می‌دارد. در ارتباط با این امر ، اظهار عقیده شده که پوسته زمین وارد مرحله سرد شدن تدریجی گشته ، در صورتی که قسمتهای ژرف کره زمین هنوز می‌توانند گرم شوند.

مغناطیس زمین

پیرامون زمین را میدان مغناطیسی که مغناطوسفر یا مغناطو کره نامیده می‌شود احاطه نموده است. مغناطو کره توسط دو عامل مشخص می‌شود: انحراف مغناطیسی و شیب مغناطیسی. انحراف مغناطیسی عبارت است از زاویه انحراف عقربه مغناطیسی از نصف النهار جغرافیایی مورد نظر.

خطوط واصل نقاط دارای انحراف مغناطیسی مساوی که خطوط هم گوشه نام دارند، در جنوب و شمال قطبین مغناطیسی که مخالف قطبین جغرافیایی است، همگرا می‌شود. در نیمکره شمالی ، قطب مغناطیسی در نقطه‌ای 70 درجه و 5 دقیقه و 30 ثانیه عرض شمالی و 96 درجه و 45 دقیقه و 3 ثانیه طول غربی و قطب مغناطیس جنوبی در نقطه‌ای با 75 درجه و 6 دقیقه عرض جنوبی و 154 درجه و 8 دقیقه طول شرقی واقع است. بعضی از محققان ، عدم تطابق قطبهای مغناطیسی و جغرافیایی را به توزیع نایکنواخت خشکی و آب در زمین توجیه می‌نمایند.

شیب مغناطیسی عبارت است از زاویه میان عقربه مغناطیسی نسبت به افق (در نیمکره شمالی سر شمالی عقربه و در نیمکره جنوبی عقربه به افق متمایل می‌شود). ضمن حرکت از استوا به سوی قطبین ، شیب مغناطیس افزایش می‌یابد. خط واصل نقاط دارای شیب صفر استوای مغناطیسی نام دارد. استوای مغناطیسی ، استوای جغرافیایی را در دو نقطه ، یکی با ˚169 طول شرقی و دیگری با ˚23 طول غربی به جنوب و در نیمکره شرقی به شمال منحرف می‌گردد. در قطبین مغناطیسی شیب به ˚90 می‌رسد.

منبع: رشد

تشدید پدیده گرد و غبار در تابستان امسال

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد

معادن شن‌ و ماسه غرب تهران؛ علت گردوغبار دیشب/ تشدید پدیده گرد و غبار در تابستان امسال

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرد و غبار روز گذشته در تهران گفت: علت اصلی این گرد و غبار معادن شن و ماسه در غرب استان تهران است که جزو کانون‌های داخلی ورود گرد و خاک به تهران محسوب می‌شود.

ادامه مطلب ...

فیزیکدانی که منکران تغییرات جوی را به مبارزه خواند

فیزیکدانی که منکران تغییرات جوی را به مبارزه خواند

ثابت کنید و جایزه بگیرید!




318-2.jpg

«کریستوفر کیتینگ»، فیزیکدان و نویسنده ساکن ایالت «تگزاس» در آمریکا اعلام کرد حاضر است 10 هزار دلار از دارایی‌اش را به هر فردی که بتواند ثابت کند پدیده‌ گرمای جهانی طبیعی و بدون دخالت بشر رخ داده، اهدا کند.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اوایل ماه جاری «نیل دی‌گراس تایسون» اخترفیزیکدان مشهور آمریکایی با دلایل علمی و معتبر پاسخ تکذیب‌کنندگان پدیده تغییرات جوی را داده و گفت: جهان ما به بدترین شکلی در حال تغییر است و برای نجات آن باید کاری انجام دهیم.

به‌ رغم شواهد بسیار، کماکان برخی سیاستمداران و دانشمندان مدعی هستند که گرداب‌های قطبی و خشکسالی شدید در کالیفرنیا یک روند کاملا طبیعی بوده و هیچ عامل انسانی سبب بروز آن نشده است.

هفته گذشته «کریستوفر کیتینگ» که از بی‌توجهی عده‌ای نسبت به تهدیدات تغییرات جوی برای زمینی‌ها ناخشنود است، تکذیب‌کنندگان این پدیده طبیعی را به میدان مبارزه خوانده است. وی از پرداخت جایزه 10 هزار دلاری به افرادی خبر داد که احتمالا بتوانند ثابت کنند پدیده «گرمای جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی» واقعیت ندارد.

«کیتینگ» در وبلاگ خود اینگونه نوشت: بارها شنیده‌ام که تکذیب‌کنندگان پدیده گرمای جهانی اظهارنظرهای مختلفی از این دست می‌کنند که علم چگونه هنوز نتوانسته اثبات کند که بشر باعث تغییرات جوی شده است.

وی‌ افزود: تمامی این اظهارنظرها پوچ و فاقد ادله علمی هستند. در عوض به آنها می‌گویم که آنها نمی‌تواند ادعای خود را اثبات کنند و به همین دلیل برای اثبات ادعای خود این مبلغ را کنار گذاشته‌ام. اگر کسی توانست با ادله و شواهد علمی ثابت کند که من اشتباه می‌کنم یک چک به مبلغ 10 هزار دلار برایش می‌نویسم.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی تیک‌پارت، افراد برای شرکت در این مسابقه باید بالاتر از 18 سال باشند و بتوانند یک شیوه‌ علمی را برای صحت ادعای خود ارائه دهند و ثابت کنند که انتشار خبر این پدیده نگران‌کننده فقط یک شوخی فریبنده است.

با این حال از آنجا که 97 درصد از دانشمندان و متخصصان بر این باورند که تغییرات جوی در حال رخ دادن هستند این فیزیکدان از اینکه پول خود را از دست نخواهد داد خیالش آسوده است و می‌گوید: مطمئنم کسی پیدا نمی‌شود که عکس این مسئله را اثبات کند و من نیز مجبور نخواهم شد پولم را از دست بدهم. چرا که شواهد علمی در تایید گرمای جهانی بسیار کامل و جامع است و هیچ‌کس نمی‌تواند خلاف آن را ثابت کند.

«کیتینگ» به‌ مدت 30 سال به امر تحقیقات در زمینه‌ تغییرات جوی مشغول بوده و در آکادمی نیروی دریایی و آکادمی گارد ساحلی آمریکا تدریس کرده است.