آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

جبهه گذاری و تعیین توده های هوا



جبهه گذاری یکی از کارهای نسبتا مشکل و پر مسوولیت در تحلیل نقشه های هوا به شمار می رود.رسم خط جبهه بر اساس داده های نقشه سطح زمین و داده های نقشه جریان انجام می شود. عناصر جوی که در ترسیم خط جبهه مورد استناد قرار می گیرند عبارتند از:
http://www.uploadax.com/images/44211465898347890170.gif
1- خط جبهه معمولا در امتداد محور زبانه کم فشار قرار می گیرد از این رو هر زبانه کم فشار باید از نظر امکان عبور جبهه مورد بررسی قرار گیرد.
2- در امتداد خط جبهه نزدیک گرایی یا همگرایی باد مشاهده می شود. یعنی اگر بردار باد در دو طرف جبهه امتداد یابد، یکدیگر را قطع می کنند.
3- معمولا در دو طرف خط جبهه در شیو حرارتی بریدگی ظاهر می شود. اختلاف دما در دو طرف خط جبهه 3 تا 5 درجه و گاهی هم به 10 درجه سلسیوس می رسد. این تغییرات شدید در سایر خصوصیات توده های هوا همچون دمای نقطه شبنم و دید افقی نیز ملاحظه می شود.
4- شیو فشار در دو طرف خط جبهه متفاوت است. جلوی جبهه گرم معمولا افت فشار و پشت جبهه سرد، افزایش فشار بوضوح قابل مشاهده است. در جلوی جبهه مخلوط اغلب کاهش فشار و در پشت آن افزایش فشار رخ می دهد.
5- در امتداد خطوط جبهه، سیستم های ابرو بارندگی با نوع جبهه متناسب است. جلوی جبهه گرم اغلب سیستم ابرهای آلتواستراتوس و نیمبو استراتوس و منطقه بارندگی قرار دارد و پشت جبهه سرد بیشتر ابرهای کومولونیمبوس و بارش رگباری مشاهده می شود. در جبهه مخلوط اغلب سیستم ابرها و بارش در دو طرف جبهه واقع می شود. ولی بارش ممکن است رگباری یا غیر رگباری باشد.

تعیین جبهه های جوی ضعیف و در حال نابودی یا تعیین تمام خواص و خصوصیات با هم و در همه اوقات روی نقشه های هوا ممکن نیست. درک فرایند فیزیکی که در منطقه جبهه جوی رخ می دهد و نیز تجاربی که در دوران طولانی تحلیل نقشه های هوا به دست می آید به هواشناس این امکان را می دهد که در بیشتر موارد حتی جبهه های ضعیف را به طور صحیح مشخص نمایند.

منبع: خبرنامه انجمن اقلیم شناسی    نویسنده : مهران فاطمی

اصول و مبانی تهیه و تفسیر نقشه ها و تمودارهای اقلیمی دکتر لشکری
اقلیم شناسی همدید دکتر امیدوار

سرمایش جهانی یا گرمایش جهانی!!

درک این واقعیت که در سالهای اخیر زمستانهای سردتر و تابستانهای گرمتری را شاهد هستیم نیاز به آگاهی چندانی از علم هواشناسی نداشته و حتی مردم عادی نیز در کوچه و بازار به مقایسه شرایط اقلیمی کنونی با آنچه که در روزگار قدیم تجربه کرده اند می پردازند. حال بیایید از دریچه دانش آب و هوا شناسی به این موضوع بپردازیم. 

ادامه مطلب ...