آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

بنیادهای آب و هواشناسی (13)

تاریخ : چهارشنبه 26 شهریور 1393 | 06:10 ق.ظ | نویسنده : سید ابوالفضل مسعودیان 
منبع:مجله انجمن ایرانی اقلیم شناسی
چرا دمای نقاط مختلف جغرافیایی با هم تفاوت دارد؟ چیست که بر دما فرمان می راند؟ سردترین و گرمترین نقاط جغرافیایی کدامند؟ دامنه ی نوسان دمای هر محل وابسته به چیست؟ آگاهی از ویژگی های دمایی هر محل چه سودی دارد؟  

زمین از گازهای گلخانه‌ای اشباع شده است


co2-1.jpg

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد: حجم جهانی انتشار دی‌اکسید کربن به جو در سال 2012 میلادی، به 34 میلیارد و 500 میلیون تن رسیده‌است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان جهانی هواشناسی در گزارش جدید خود اعلام کرد: میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2013 به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته به‌طوری که اکنون حجم دی اکسید کربن موجود در جو 142 درصد بیش از میزان سال 1750 میلادی یعنی پیش از آغاز انقلاب صنعتی است.  ادامه مطلب ...

جبران کمبود آب زیرزمینی 15 سال طول می‌کشد

مقابله با بحران آب با استفاده از "آب خاکستری" و اصلاح الگوی کاشت



150-18.JPG

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصلاح الگوی کاشت در ایران گفت: سالیانه بیش از 10 میلیارد متر مکعب که تقریبا 50 برابر حجم سد کرج می‌شود از آب‌های زیرزمینی اضافه برداشت داریم.

رضا مکنون در گفت‌و گو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: وزارت نیرو معیارهایی برای مقدار آب تجدیدپذیر در هر حوزه آب زیرمینی دارد و زمانی که از مخازن اصلی بیش از مقداری که سالیانه تجدید می‌شود برداشت شود، منطقه قرمز تلقی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از نیمی از 600 دشت‌ ما در کشور وضعیت قرمز دارند که اجازه برداشت اضافه به آب‌های زیر زمینی آنها داده نمی‌شود. 

ادامه مطلب ...

داده های روزانه هواشناسی غرب و شمال غرب کشور

داده های روزانه هواشناسی غرب و شمال غرب کشور

منبع:geographybank.blogfa.com


داده های روزانه هواشناسی، بخشی از داده های هواشناسی و اقلیم شناسی محسوب می شود که همواره توسط سازمان هواشناسی کل کشور، سنجش و منتشر می شود. این داده ها توسط ایستگاه های سینوپتیک درفواصل زمانی سه ساعته (در طول شبانه روز، ساعات صفر، 3، 6، 9، 12، 15، 18، 21) تهیه می گردد.

عناصر آب و هوایی مورد سنجش در این داده ها دربرگیرنده بیشتر عناصر اقلیمی مانند دما، رطوبت، فشار، تبخیر، سرعت باد، ساعات افتابی و غیره می باشد.در این پست، داده های روزانه هواشناسی 5 استان غرب و شمال غرب کشور شامل استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمانشاه برای دانلود قرار داده شده است که در مجموع دربرگیرنده داده های 30 شهر می باشد.دانلود در ادامه... 

ادامه مطلب ...

حضور پررنگ زنان در اجلاس آب‌وهوایی سازمان‌ملل

حضور پررنگ زنان در اجلاس آب‌وهوایی سازمان‌ملل

در آستانه برگزاری اجلاس آتی آب‌وهوایی سازمان ملل در ماه سپتامبر به نظر می‌رسد این سازمان نیز برای رساندن صدای خود به گوش جهانیان به یک قهرمان زن مانند «ملاله یوسف‌زی» نیاز دارد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اجلاس جهانی آب‌وهوایی 23 سپتامبر در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد. در همین راستا سازمان ملل با اعلام فراخوانی از زنان زیر 30 سال دعوت کرده تا در مراسم گشایش این اجلاس سخنرانی کنند. این زنان می‌بایست از کشورهای در حال توسعه که سوابق فعالیت‌های مقابله با تغییرات جوی یا فعالیت در برنامه‌های اجرایی و پذیرش قطعنامه‌های مرتبط با محیط زیست را دارند، شرکت کنند.

این فراخوان تاکنون با اعلام آماگی 544 زن همراه شده و آنها با ارسال تصاویر ویدئویی کوتاهی که در آن رهبران کشورهای جهان را به اجرای تعهدات مرتبط با تغییرات جوی متقاعد می‌کنند به این فراخوان پاسخ مثبت داده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از تینک پراگرس، سازمان‌دهندگان اجلاس جهانی آب‌وهوایی امیدوارند فردی را پیدا کنند که بتواند مانند «ملاله یوسف زی» قلب‌ها و ذهن مردم جهان را به خود متوجه کند.

«سوزان آلزنر» که در اجرای این طرح نقش اصلی را ایفا می‌کند گفت: علت اصلی انتخاب زنان برای سخنرانی یک زن در سازمان ملل و اعلام لزوم توجه جدی به تغییرات جوی این است که زنان بیش از سایرین از تاثیرات ناشی از تغییرات جوی آسیب می‌بینند. زنان در سراسر جهان بیشترین قشر فقیر جامعه را تشکیل می‌دهند. آنها 70 درصد از جمعیت فقیر جهان را به خود اختصاص می‌دهند که این مسئله آنها را در برابر تغییرات جوی بیش از سایرین آسیب‌پذیر می‌کند. آنها در تهیه غذا و تامین انرژی و آب، جزو قشری هستند که از خشکسالی شدید که سبب خشک شدن منابع آبی و محصولات کشاورزی شده آسیب می‌بینند.

سازمان ملل همچنین امیدوار است با استفاده از یک سخنران جوان توجه جوانان جهان را نیز به این اجلاس جلب کند. در اجلاس آتی آب‌وهوایی سازمان ملل جوانان، بلندگوی سایرین خواهند بود تا توجه رهبران جهان را به اهمیت و نیاز به اقدام برای جلوگیری از تغییرات جوی جلب نمایند.

دمای محسوس (RealFeel)

نویسنده : علیرضا موقری

منبع:خبرنامه انجمن اقلیم شناسی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای آگاهی از دمای هوا به سایت ها یا برنامه های هواشناسی مراجعه کرده باشید و در کنار واژه "temperature" با اصطلاح دیگری تحت عنوان "realfeel" مواجه شده اید. در این مطلب کوشش خواهد شد تا تعریف درستی از این واژه ارائه گردد. 

ادامه مطلب ...

اصل چرخندگی

نویسنده : محمود حسین زاده کرمانی

این اصل که چگونگی تشکیل امواج کوتاه و بلند را تبیین می کند عبارت است از:چرخش بردار سرعت؛یعنی،گردش یک سطح به دور یک محور،مقدار چرخندگی که در جهت محور گردش عمل می کند برابر است با برآیند سرعت زاویه ای. به عبارت دیگر چرخندگی یک توده هوا عبارت است از چرخش آن توده ی هوا به دور محوری عمود بر سطح زمین. این بدین معنی است که یک توده هوا در مدارهای بالاتر از استوا با محور زمین زاویه می سازد و بالاخره در قطب، محور گردش توده هوای مفروض، درست در امتداد محور زمین قرار گرفته و محور گرش توده هوا بر محور گردش زمین منطبق می شود. ولی در استوا هیچ چرخشی به دور زمین نخواهد داشت(منظور توده هوای مفروض که به دور محور یاد شده می چرخد).

در ادامه مطلب میتوانید پاورپوینت را دانلود نمایید.

چرخندگی نسبی، چرخندگی توده هوا است که خود از دو نوع چرخندگی انحنایی و برشی(افزایش سرعت در جهت عمود بر مسیر باد که به طرف راست مثبت و به طرف چپ منفی است) تشکیل شده و چرخندگی زمبن همان عامل کوریولیس است و مجموع این دو چرخندگی،چرخندگی مطلق توده هوا را تشکیل می دهد که مقدار آن ثابت است.  هرجا چرخندگی  نسبی(چرخندگی توده هوا) زیاد باشد نیروی کوریولیس کمتر است و برعکس.

مثلادر استوا نیروی کوریولیس برابر صفر است(توده هوا مستقل از محور چرخش زمین می چرخد) و چرخندگی مطلق برابر چرخندگی نسبی (چرخندگی توده هوا) است اما در قطب نیروی کوریولیس افزایش پیدا می کند و برابر چرخندگی مطلق است و چرخندگی نسبی برابر صفر است. مقدار چرخندگی مطلق در حرکت مستقیم ،صفر است و اگر توده هوا از مسیر مستقیم منحرف شود مقدار چرخندگی نسبی به سمت استوا زیاد می شود.

چرخندگی مطلق به مساحت توده هوا نیز بستگی دارد بدین صورت که هر اندازه مساحت توده هوا کم شود مقدار چرخندگی مطلق افزایش پیدا می کند با توجه به اینکه در روی یک مدار مقدار نیروی کوریولیس تغییری نمی کند تغییرات در مساحت توده هوا فقط چرخندگی نسبی (توده هوا) را تغییر می دهد.

منبع: کاویانی  محمدرضا، علیجانی  بهلول، مبانی آب و هواشناسی



بنیادهای آب و هواشناسی

نویسنده : سید ابوالفضل مسعودیان

منبع:خبرنامه انجمن اقلیم شناسی


در این بخش درباره ی ترازمندی تابش سخن به میان آمده است. ترازمندی عبارت است مقایسه ی تابش ورودی (درآمد) و تابش خروجی (برون رفت). اگر درآمد و برون رفت برابر باشند گوییم ترازمندی تابشی برقرار است. در این صورت دمای دستگاه زمین - هواسپهر ثابت می ماند.


کلیک کنید

ابزار (های) تحلیل فضایی (مکانی) در اقلیم شناسی کدامند؟

ابزار (های) تحلیل فضایی (مکانی) در اقلیم شناسی کدامند؟

نویسنده : حسین عساکره
منبع:خبرنامه انجمن اقلیم شناسی

برخی از دوستان مشارکت های خود را عرضه فرمودند. همچنان باب این مبحث باز است تا دوستان نظرات خود را اعلام دارند. اما به نظر بنده مهم ترین ابزار تحلیل فضایی را می توان در چهار گروه به شرح زیربرشمرد:

 1- داده های مکانی شامل یک پایگاه داده مکانی که تشریح واقعیت ها و مشخصه‌های رویدادها در مکان ها را برعهده دارد. امروزه این داده ها و مشاهدات از منابع متعددی (شواهد محیطی گذشته، ایستگاه های اندازه گیری زمینی، رادارهای هواشناس و...) به دست می آید.

2- تکنیک های ترسیمی و به ویژه تهیه نقشه و نمودارهای اقلیمی از ابزار بسیار مهم برای نمایش، آزمایش نتایج، تجسم، مقایسه، تحلیل و طبقه بندی داده ها و پدیده های مکانی است.

3-  تکنیک های آماری- احتمالاتی بیان وضع عمومی رویدادهای زمانی و تغییرات مکانی اقلیم و قوانین حاکم بر آن را قابل درک می سازد.

4- تکنیک ها و سامانه های اطلاعات جغرافیایی (GIS) بهترین ابزار جهت نیل به فهم تنوع، تغییر و پیچیدگی اقلیم و نیز لزوم بهره گیری از منابع اطلاعاتی مختلف و متفاوت است.

4- نرم افزارهای کامپیوتری به عنوان ابزاری برای دستیابی به تکنیک های بالا از ضرورت های بنیادی است.