آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

زمین از گازهای گلخانه‌ای اشباع شده است


co2-1.jpg

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد: حجم جهانی انتشار دی‌اکسید کربن به جو در سال 2012 میلادی، به 34 میلیارد و 500 میلیون تن رسیده‌است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان جهانی هواشناسی در گزارش جدید خود اعلام کرد: میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2013 به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته به‌طوری که اکنون حجم دی اکسید کربن موجود در جو 142 درصد بیش از میزان سال 1750 میلادی یعنی پیش از آغاز انقلاب صنعتی است.  

علاوه بر این سرعت تجمیع دی اکسید کربن در جو در فاصله سال‌های 2012 تا 2013 میلادی بی سابقه بوده است، به عبارت دیگر از سال 1984 میلادی که ثبت دقیق این داده‌ها شروع شده، تاکنون میزان دی اکسید کربن در یک سال تا این اندازه افزایش نیافته بود.

«میشل ژارو» دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه نهم سپتامبر مصادف با 18 شهریور و همزمان با گزارش سالانه این سازمان در مورد گازهای گلخانه‌ای منتشر شده نوشت: تردیدی نداریم که آب و هوای کره زمین در حال تغییر است و فعالیت‌های بشری مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث تشدید رویدادهای آب و هوایی شده است ضمن اینکه گاز دی اکسید کربن نیز صدها سال و حتی بیشتر در جو و اقیانوس‌ها باقی می‌ماند.

سه گاز اصلی دی اکسید کربن (CO2)، متان (CH4) و مونوکسید دی نیتروژن (N2O) سبب وقوع پدیده گازهای گلخانه‌ای می‌شوند که حجم دی اکسید کربن با 2.9 افزایش نسبت به سال 2012 میلادی به 396 بخش در میلیون (ppm) در سال 2013 میلادی رسیده است.

متان (CH4)، دومین گاز عمده پس از دی اکسید کربن، با سرعت مشابه پنج سال گذشته خود افزایش داشته و به 1824 بخش در میلیارد (ppb) رسیده است.

مونوکسید دی نیتروژن (N2O) نیز با سرعتی مشابه ده سال گذشته به 325.9 بخش در میلیارد (ppb) رسیده است.از این رو انتشار آن در گذشته، حال و آینده، بر گرم شدن هوای زمین و اسیدی شدن اقیانوس‌ها اثری تجمیعی دارد. با قوانین فیزیک نمی‌توان چانه زد. فرصت ما رو به پایان است."

ژارو اضافه کرد: برای رسیدن به چارچوب هدفی که سازمان ملل در سال 2010 میلادی مشخص کرده، و هدف اصلی آن محدود کردن افزایش دمای زمین به 2 درجه سانتی‌گراد است، دانش و امکانات کافی وجود دارد و تحقق این اهداف فرصتی را برای سیاره ما و آینده‌ای را برای نسل‌های آینده ما فراهم می‌کند.دیگر نمی‌توان به بهانه ندانستن دست روی دست گذاشت و توجیه کرد.

در گزارش سالانه سازمان جهانی هواشناسی برای اولین بار بخشی نیز به شدت اسیدی شدن اقیانوس‌ها اختصاص یافته و در آن اعلام شده که در سیصد میلیون سال پیش آب اقیانوس‌ها تا این اندازه اسیدی نبوده‌است.

بنابر‌این گزارش چین، آمریکا و اتحادیه اروپا، به تنهایی 55 درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند.

به گفته «اکسانا تاراسووا» رییس بخش تحقیقات جوی سازمان جهانی هواشناسی علاوه بر اسیدی شدن، دمای اقیانوس‌ها هم رو به افزایش است.

اما آنچه که علاوه بر افزایش بی‌سابقه دی اکسید کربن کارشناسان علوم جوی و محیط زیست را بسیار نگران کرده، کاهش جذب آن در بیوسفر زمین (مجموعه حیات در کره زمین) است.

اقیانوس‌ها، درختان و موجودات زنده تقریبا نیمی از دی اکسید کربن منتشر شده را جذب می کنند.

آخرین بار که چنین پدیده‌ای مشاهده شد سال 1998 میلادی بود که در آن سال در سراسر جهان سوزاندن سوخت‌های زیستی (سوخت‌های با منشا گیاهی) به‌طور بی سابقه‌ای زیاد بود و پدیده‌ای مانند ال نینو هم حذب کربن را کاهش داده بود.

تاراسووا افزود: در سال 2013 میلادی چنین پدیده‌هایی در بیوسفر دیده نشده و همین مسئله ما را بسیار نگران کرده‌است و بدتر اینکه ما نمی‌دانیم آیا این پدیده‌ای موقتی است یا بطور مداوم ادامه خواهد یافت.

کارشناسان هنوز توضیحی برای این پدیده ندارند اما این می تواند به این معنی باشد که ظرفیت بیوسفر دیگر به پایان رسیده و اشباع شده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند میانگین دمای کره زمین در این قرن 4.8 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یابد.

قرار است سران کشورهای دنیا اول مهر برابر با 23 سپتامبر در نیویورک گرد هم آیند و در اجلاس ویژه‌ای که به دعوت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل تشکیل می‌شود شرکت کنند.

به گزارش موسسه Climate Accountability، نود کمپانی در جهان، عامل تولید دو سوم از گازهای گلخانه‌ای هستند که در این بین شرکت‌های نفتی متهم ردیف اول هستند.

کارشناسان همچنین امیدوارند در این اجلاس مذاکراتی که سالهاست بدون پیشرفت جریان دارد تاحدی جلو رود که کشورهای دنیا بتوانند در سال 2015 به توافقی معنی دار برسند و برای تغییر آب و هوای زمین واقعاً اقدام اساسی کنند.

اینکه چگونه این توافق حاصل می‌شود و کشورهای دنیا هریک چه تعهداتی را برعهده می‌گیرند هنوز درباره آن بحث زیاد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد