آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

تغییرات جوی و مشکل تامین غذا

تغییرات جوی و مشکل تامین غذا


یک متخصص هیئت کارشناسان بین دولتی در امور تغییرات جوی سازمان ملل (IPCC) می‌گوید: تغییرات جوی تمام جنبه‌های مرتبط با تولید غذا را در آفریقا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

«پنی اورکوهارت»، یکی از کارشناسان مولف بخش آفریقای پنجمین گزارش ارزیابی IPCC می‌گوید: تغییرات جوی کلیه جنبه‌های مرتبط با تولید غذا در آفریقا از تولید و دسترسی گرفته تا افزایش قیمتها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنا بر اعلام کارشناسان IPCC، طی 35 سال آینده میزان تولید محصول ذرت در آفریقا و زیمبابوه حدود 30 درصد کاهش خواهد یافت.

بنابراین گزارش به دنبال تشدید تاثیر تغییرات جوی، بسیاری از مناطق قاره آفریقا تا سال 2050 میلادی، افزایش میانگین دو درجه‌ای دما را تجربه خواهند کرد. این افزایش دما همچنین تا سال 2100 میلادی سه تا شش درجه سانتیگراد خواهد بود. قاره آفریقا در حال حاضر با مشکلاتی نظیر فرسایش زمین و کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند که تغییرات جوی این مشکلات را بیش از پیش تشدید کرده و این قاره را در برابر اثرات تغییرات جوی بیش از پیش آسیب پذیر می‌کند.

«اورکرهارت» می‌افزاید: تغییرات جوی توانایی انسان در فائق آمدن بر مشکلات و سازگاری با آنها به ویژه در صورت نادیده گرفتن فقر و آسیب پذیری، کاهش می‌دهد. در حالیکه بسیاری از کشورهای آفریقایی سیاست‌ها و خط مشی‌هایی را برای مقابله با تغییرات جوی بکار برده‌اند اما بسیاری از این سیاست‌ها همچنان به شیوه توجیه پذیری اجرا نشده‌اند چرا که این کشورها به منابع مالی،‌ حمایت‌های فنی و توسعه سازمانی نیاز دارند تا بتوانند به صورت موثری خود را با این تغییرات تطبیق دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه کیپ تایمز، اورکوهارت در ادامه گفت:‌ با روند حاضر انتشار آلاینده‌ها در جهان،‌ موج گرمایی که هر 20 سال به راه می‌افتد ممکن است از سال 2050 میلادی هر 10 سال یکبار اتفاق بیافتد. این در حالیست که این اتفاق در برخی مناطق آفریقا هر دو سال یکبار و حتی سالانه رخ خواهد داد. در حالیکه تغییرات اکوسیستم‌ها در آفریقا در حال حاضر بیشتر بر اثر تغییرات کاربری زمین‌ها رخ می‌دهد، در آینده این تغییرات بر اثر تغییرات جوی حاصل از آلاینده‌های کربنی تشدید خواهد شد.

منبع:ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد