آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

چرایی پیش‌بینی‌های غلط هواشناسی

چرایی پیش‌بینی‌های غلط هواشناسی

borna ghasemi-2-29.jpg

رئیس سازمان هواشناسی چرایی و علت برخی پیش بینی‌های نادرست هواشناسی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، داوود پرهیزگار در جمع خبرنگاران محلی، اظهار کرد: در پیش‌بینی غلط عوامل مختلفی دخیل هستند که یکی از آن‌ها عیب کارشناسان است، اما باید بدانید که دانش هواشناسی شدیداً به IT وابسته است یعنی اگر نتوانیم IT را به خدمت بگیریم، قطعاً ضعیف خواهیم بود ضمن آنکه در علم هواشناسی پیش بینی ها با درصدی از خطا بیان می شود.

وی گفت: هواشناسی موضوعی است کاربردی که تمام جامعه را با خود درگیر می‌کند و هیچ بخشی از جامعه را نمی‌توان یافت که بی نیاز از اطلاعات هواشناسی باشد.

وی به تاسیس مرکز ملی خشکسالی در سال جاری اشاره کرد و افزود: این مرکز به شکل مستمر خشکسالی را پایش می‌کند و روزانه میزان بارش و خشکسالی را به طور آنالیز شده در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه هواشناسی در توسعه پایدار نقش بسزایی دارد، ادامه داد: هواشناسی همواره به عنوان سند بالادستی برای توسعه پایدار به کار می‌رود و مطالعات اقلیم شناسی و هواشناختی می‌توانند کمک شایانی به توسعه پایدار داشته باشد و اگر این اتفاق در سال‌های گذشته در کشور رخ می‌داد قطعاً امروز دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی خشک نبودند.

پرهیزگار تصریح کرد: این سازمان برای ریزگردها و آلودگی هوا برنامه ملی دارد که البته اتفاقات اخیر جنوب غرب کشور باعث شد تا این مسئله بسیار مهم جلوه کند و از طرف دولت بیش از پیش حمایت شود.

وی به شبکه پایش هوا برای ریزگردها نیز اشاره و تصریح کرد: این شبکه پیش بینی غلظت ریزگردها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و پس از آزمایشات اولیه تا پایان سال وارد مدار می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی از ساخت نرم افزارهای هواشناسی اندرویدی و IOS برای گوشی‌های هوشمند خبر داد و افزود: همچنین کد USSD نیز در حال ایجاد است تا کاربران بتوانند ساعت به ساعت پیش بینی هوای موقعیت خود را داشته باشند.

پرهیزگار اضافه کرد: سازمان هواشناسی طرح دیگری با عنوان پایش آلودگی هوا در دست اجرا دارد که ابتدا آن را در تهران و سپس در دیگر کلانشهرهایی که با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند اجرایی خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی‌های نادرست هواشناسی، اظهار کرد: در پیش بینی غلط عوامل مختلفی دخیل هستند که یکی از آن‌ها عیب کارشناسان ما است، اما باید بدانید که دانش هواشناسی شدیداً به IT وابسته است یعنی اگر نتوانیم IT را به خدمت بگیریم، قطعاً ضعیف خواهیم بود البته باید در نظر داشت که در علم هواشناسی پیش بینی ها با درصدی از خطا بیان می شود.

رئیس سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت به وجود آمدن ریزگردها و منشاء آن گفت: ریزگردهایی که در ایران شهرها را با مشکل مواجه می‌کنند هم منشاء داخلی و هم منشاء خارجی دارند گاهی منابع ریزگردها در صحراهای مصر هستند و گاهی در جنوب عربستان و کشور عراق چراکه عرض جغرافیایی که کشور ایران در آن قرار دارد عرض کم بارش و بیابانی است و این منطقه همواره پتانسیل خیزش گرد و غبار را دارد.

پرهیزگار با بیان اینکه ریزگردهای عراق برای خوزستان منبع داخلی محسوب می‌شود، اضافه کرد: خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها قطعاً خطر ایجاد ریزگرد و تشدید آن را در پی خواهد داشت و خودشان می‌توانند به منبع ریزگرد تبدیل شوند.

وی گفت: بررسی بارش‌ها نشان می‌دهد که تا پایان بهمن ماه بارش‌های امسال کشور نرمال بوده است و از 15 اسفندماه تا پایان فروردین ماه بارش نرمال و فراتر از نرمال در کشور خواهیم داشت.

کشور 18 درصد کم بارشی دارد

رییس سازمان هواشناسی بحث خشکسالی کشور را مبحثی مهم دانست و ادامه داد: طی هفت سال گذشته بارش‌های کشور یا نرمال یا زیر نرمال بوده‌اند یعنی در بهترین حالت ما بارش نرمال داشته‌ایم این یعنی نتوانسته‌ایم حق آبه خود را از طبیعت بگیریم، در نتیجه در شرایط هیدرولوژیکی خوبی قرار نداریم و سال پر بارشی در این هفت سال نداشته‌ایم.

پرهیزگار در خصوص تحقیقات ناسا و گفته این مرکز که خشکسالی 30 ساله در کمین ایران است، گفت: بررسی دهه ای آب و هوا ساز و کارهای خودش را دارد، اما آنچه امروز می‌بینیم و با توجه به خشکسالی های هفت سال گذشته اگر استفاده بی رویه از منابع آب ادامه یابد پیش بینی ناسا متاسفانه رخ خواهد داد، پس باید سعی در بر هم زدن این سناریو داشته باشیم و نگذاریم 30 سال خشکسالی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه تا امروز کشور 18 درصد کم بارشی دارد، اظهار کرد: اصفهان 23.7 درصد کم بارشی و تهران 16 درصد کم بارشی دارد این در حالیست که 33 درصد افزایش بارش در سال جاری برای تهران اتفاق افتاده، اما در همین زمان اصفهان 12 درصد کاهش بارندگی داشته است.

رییس سازمان هواشناسی گفت: هواشناسی اصفهان معین هواشناسی تهران است و باید بتواند پا به پای تهران به کشور و استان خدمت رسانی داشته باشد.

پرهیزگار تصریح کرد: علم هواشناسی و این بحث در حمل و نقل‌های هوایی، دریایی و زمینی، فعالیت‌های کشاورزی به خصوص باغ داری و زراعت، آخرین وضعیت منابع آبی و میزان بارش و خشکسالی های متعدد و همچنین در مسائل نظامی مخصوصاً هنگام استفاده از بمب‌های شیمیایی و هسته‌ای کاربرد فراوان دارد.

تشدید خشکسالی در مناطق استوایی

افزایش CO2، عامل تشدید خشکسالی در مناطق استوایی


1424063541032_97179.jpg

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد افزایش حجم دی‌اکسیدکربن در جو می‌تواند به تشدید خشکسالی در مناطق استوایی و نیمه گرمسیری منجر شود.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ «رانگ فو» از دانشگاه تگزاس گفت: افزایش سطح دی‌اکسیدکربن میزان خشکسالی را در مناطقی همچون استرالیا، جنوب غرب و مرکز آمریکا نسبت به آنچه در گذشته پیش بینی شده بود، سریع‌تر پیش می‌برد.

در بررسی جدید کارشناسان برای اولین بار توانستند از طریق مدل‌سازی کامپیوتری نشان دهند چرخه هادلی با گرم شدن زمین تشدید می‌شود. چرخه هادلی که با بادهای بسامان در مناطق استوایی توام می‌شود در واقع جریان هوای اتمسفری در اطراف خط استوا است که بر مناطق بین عرض جغرافیایی حدود 30 درجه شمالی و 30 درجه جنوبی تاثیر می‌گذارد.

چرخه هادلی بر پراکندگی بارش‌ها، ابرها و رطوبت نسبی در نیمی از سطح زمین اثر گذاشته و می‌تواند در جو جهانی سردتر یا گرم‌تر گسترش یابد یا منقبض شود و تغییرات اساسی در بارش منطقه‌ای باران را به همراه دارد.

به گزارش شبکه اخبار محیط زیست، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول یک یا دو دهه گذشته چرخه هادلی شدیدتر شده و به سمت قطب‌ها و با سرعتی بیش از آنچه که از طریق مدل‌های جوی جهانی پیش بینی شده گسترش یافته و به افزایش میزان خشکسالی در بسیاری از مناطق نیمه استوایی و افزایش بارش باران در مناطق استوایی دامن زده است.

بحران عظیم زیست محیطی در جنگل‌های زاگرس

بحران عظیم زیست محیطی در جنگل‌های زاگرس


8829.jpg

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با بحران عظیم زیست‌محیطی و زوال جنگل‌های زاگرس از جمله جنگل‌های بلوط مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس محیط زیست ایسنا، مهرداد فتحی در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس که امروز در سالن همایش‌های سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، افزود: حیات اکوسیستم کشور ما وابسته به حیات زاگرس است اگرچه زاگرس مظلوم است اما امیدواریم روزی دولتمردان متوجه اهمیت این منطقه بشوند.

وی با اشاره به موضوع ریزگردها اظهار کرد: اگر جنگل‌های زاگرس تخریب نشده بود می‌توانست مانند فیلتری جلوی ریزگردها را بگیرد اما با زوال جنگل بلوط، قطع درختان و چرای بی‌رویه زاگرس نمی‌تواند در زمینه حیات زیستی کشور نقش‌آفرینی لازم را داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تاکید کرد: لازم است به حساسیت در سطح ملی در زمینه جنگل‌های زاگرس برسیم و نباید زمان را از دست بدهیم و باید حفاظت از این منطقه به طور جدی در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.

وی بااشاره ضعف قانونی در این زمینه افزود: در حال حاضر قوانین موجود درباره قطع درخت مربوط به 50 سال پیش است. بنابراین قوانین نیاز به بازنگری دارند. ارزش یک درخت بلوط 200 هزار دلار است اما یک فرد محلی برای چند هزار تومان نسبت به قطع آن اقدام می‌کند بنابراین باید در جهت افزایش فرهنگ مردم در مواجه با محیط زیست تلاش کنیم.

فتحی در ادامه گفت: کارگروه‌هایی با مشارکت دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود تا با آسیب‌ شناسی مجدد وضع موجود راهکارهایی را برای گونه‌های ارزشمند زاگرس ارائه دهند. علاوه بر آن قانونگذاران باید مسائل محیط زیست را بازنگری کلی کنند و به مجازات متخلفان و جرایم توجه لازم را داشته باشند.

فتحی در پایان گفت: به منظور کاهش اثرات ریزگردها لازم است به احیای تالاب‌ها کمربند سبز و احیای جنگل‌های زاگرس بپردازیم و تامین اعتبار برای این جنگل‌ها را مد نظر قرار دهیم.