آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

بیش از 70 درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: عمده مناطق کشور با خشکسالی انباشته و بلندمدت درگیر هستند.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت خشکسالی کشور از ابتدای سال آبی 94-95 تا پایان تیرماه گفت: شاخص SPEI کوتاه‌مدت، برای بسیاری از مناطق مرکزی و شرقی کشور، عمده مناطق استان خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سمنان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بخش‌هایی از گیلان، مازندران، قم، تهران، مرکزی، سیستان و بلوچستان خشکسالی‌های خفیف تا شدید را نشان می‌دهد.

استانها/ خشکسالی  

وی به استان‌های برخوردار از شرایط ترسالی در بازه 10 ماهه اخیر اشاره و اظهار کرد: بخش‌هایی از مناطق غربی کشور شامل کرمانشاه، ایلام، لرستان، بخش‌هایی از همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گلستان، خراسان شمالی و بخش‌های کوچکی از هرمزگان، خوزستان و مازندران ترسالی‌های ضعیف تا متوسط را نشان می‌دهند و مابقی مناطق در این بازه زمانی در شرایط طبیعی به سر می‌برند.

عمده مناطق کشور متاثر از خشکسالی انباشته و بلندمدت

رییس مرکز ملی خشکسالی با تاکید بر اینکه با توجه به شاخص SPEI بلندمدت خشکسالی، بسیاری از مناطق کشور از خشکسالی انباشته متاثر هستند، گفت: همه استان‌ها درجاتی از خشکسالی خفیف تا شدید و حتی بسیار شدید را تجربه می‌کنند به استثنای شمال آذربایجان شرقی و اردبیل و بخش‌هایی از گیلان و جنوب سیستان و بلوچستان که درجاتی از ترسالی ضعیف تا متوسطه را نشان می‌دهند، بسیاری از مناطق کشور از خشکسالی رنج می‌برند.

بیش از 70 درصد جمعیت و مساحت کشور با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند

وی همچنین به مساحت تحت تاثیر خشکسالی با نگاه بلندمدت اشاره کرد و افزود: در نگاه بلندمدت 32 درصد مساحت کشور با خشکسالی خفیف، 29 درصد خشکسالی متوسط، 11 درصد خشکسالی شدید، 6 دهم درصد خشکسالی بسیار شدید رنج می‌برند؛ درحالیکه تنها 2.5 درصد مساحت کشور دارای ترسالی خفیف، 8 دهم درصد ترسالی متوسط و یک دهم درصد ترسالی شدید است و 24 درصد مساحت کشور در شرایط طبیعی قرار دارد.

فاتح در پایان با بیان اینکه 29 درصد جمعیت کشور دچار خشکسالی خفیف است، اظهار کرد: 31 درصد جمعیت کشور با خشکسالی متوسط، 11 درصد خشکسالی شدید و نیم درصد خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، این درحالیست که تنها سه درصد جمعیت کل کشور تحت ترسالی ضعیف، یک درصد ترسالی متوسط و یک دهم درصد ترسالی شدید قرار دارند و تنها 25 درصد جمعیت کشور در شرایط طبیعی قرار دارند. 


نظرات 1 + ارسال نظر
farhad پنج‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:57

بسیار مفید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد