آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

سازمان هواشناسی در قبال پدیده «تغییر اقلیم» چه می‌کند؟

سازمان هواشناسی در قبال پدیده «تغییر اقلیم» چه می‌کند؟

هواشناسی  

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی ضمن دشوار دانستن اجرای تعهدات ایران مبنی بر کاهش 4 درصدی گازهای گلخانه‌ای، اقدامات سازمان هواشناسی را در حوزه پدیده تغییر اقلیم تشریح کرد.

علی عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هیئت بین‌الدولی تغییراقلیم (IPCC) ارگان بین‌المللی ارزیابی تغییرات اقلیمی است و در کشور جمهوری اسلامی ایران متولی این هیئت، سازمان هواشناسی است، گفت: گزارش‌های مستند در خصوص تغییر اقلیم در کشورها تحت نظارت IPCC تهیه و ارائه می‌شود. با توجه به اینکه مسئولیت تهیه گزارش‌ها را در IPCC سازمان هواشناسی بر عهده دارد از سال‌ها پیش جلساتی را با کمک دستگاه‌های عضو به منظور اخذ نظرات و اطلاعات سازمان‌های مختلف برگزار کرده ایم.

وی در خصوص تعهدات ایران مبنی بر کاهش چهار درصدی غیر مشروط انتشار گازهای گلخانه‌ای از سال 2020، اظهار کرد: طبق مذاکرات پاریس کشور ما باید از سال 2020 تا 2030 چهار درصد، و در صورت رفع کامل تحریم ها 12 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود بکاهد. سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت بحث کاهش گازهای گلخانه ای طی این مدت را برعهده دارد و در اجلاس کاپ 21 نیز حضور فعال داشت.

افزایش نیاز به انرژی کشور نسبت به سال 2010
معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: در شرایط کنونی که نیاز به انرژی در کشور نسبت به سال 2010 بیشتر شده، عملیاتی کردن تعهدات فوق در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اگرچه دشوار است ولی چنانچه برنامه‌های مورد نظر سازمان محیط زیست توسط دستگاه‌ها به دقت اجرایی شود دستیابی به آن آسان خواهد بود.

اجرای کامل برجام ضامن اجرای تعهدات ایران
عابدینی با اشاره به مصرف بالای سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های کشور تاکید کرد: با تغییر نوع سوخت، از مازوت به گاز طبیعی، افزایش بهره وری و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر که هم اکنون سهم بسیار ناچیز در ایران دارند، می‌توان به این مهم دست یافت و تعهدات ایران در کاهش گازهای گلخانه ای را جامه عمل پوشاند و در صورت اجرای کامل برجام، انتقال فناوری های نوین به کشور نیز تسهیل یافته و انجام تعهدات تا 12 درصد کاهش انتشار مشکلی ایجاد نمی‌شود.

پایش پدیده تغییر اقلیم توسط سازمان هواشناسی

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه پدیده تغییر اقلیم در ایران توسط پژوهشکده اقلیم شناسی وابسته به سازمان هواشناسی پایش و رصد می‌شود، اظهار کرد: میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور ناشی از منابع انتشار صنایع، خودرو و خانگی توسط سازمان محیط زیست با همکاری سایر دستگاه‌ها ارزیابی می‌شود اما پایش وضعیت اقلیمی کشور و تغییرات پارامترهای هواشناسی و تاثیرات آن بر سایر پدیده‌ها توسط سازمان هواشناسی انجام و شرایط اقلیمی ایران برای سال‌ها و دهه های آتی پیش‌بینی می‌شود.

ضرورت استقرار ایستگا های پایش گازهای گلخانه ای
معاون سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به استقرار 17 ایستگاه سنجنده‌ آلودگی هوا در کشور افزود: این ایستگاه‌ها گاز CO2 را بخاطر اهمیت گلخانه‌ای آن پایش می‌کنند ولی هدف اصلی سازمان هواشناسی کشور اندازه گیری و پیش بینی گازهای آلاینده در سطح کشور به ویژه کلان شهرها است. سازمان حفاظت محیط زیست بیش از حدود 190 ایستگاه پایش آلودگی هوا در اختیار دارد و آرشیو اطلاعات آن موجود است ولی ارسال این اطلاعات به صورت برخط که برای مطالعات و پیش‌بینی‌های ما ارزش بالایی دارد، فعلاً محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه پایش تغییرات اقلیم از لحاظ بررسی وضعیت پارامترهای مختلف هواشناسی از گذشته تا کنون توسط سازمان هواشناسی صورت می‌گیرد، گفت: گزارشهای سه گانه‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت اقلیم ایران تهیه و به سازمان ملل ارائه داده با همکاری سازمان هواشناسی تدوین شده است.

تهیه گزارش تأثیرات تغییرات پارامترهای هواشناسی در امور مختلف
معاون سازمان هواشناسی با بیان اینکه در بحث تغییر اقلیم و آثار آن، مسائل آشکارسازی، چشم انداز و آینده نگری، بررسی پیامدها و ارائه راهکارها توسط سازمان در پژوهشکده اقلیم شناسی صورت می گیرد، افزود: تاثیرات گرمایش جهانی روی کشاورزی، منابع آب، سکونت‌گاه ها و... مورد مطالعه قرار گرفته و راهکارهایی برای مواجهه با شرایط جدید پیش رو در اختیار مسئولان قرار گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد