آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

مخاطرات طبیعی

                   

                     earth rotation                          

                                                                                              

                                             

از قدیم الایام انسان و زندگی او ار سوی حوادث طبیعی مورد تهدید قرار گرفته است .حوادث طبیعی هنگامی بعنوان مخاطره مورد بررسی و توجه قرار می گیرند که انسان و محیط زندگی او را تحت تاثیر خود قرار دهد . رشد جمعیت و ساخت سکونتگاهها در مناطق پرمخاطره بویزه در کشورهای کمتر توسعه یافته  سالانه موجب خسارات مالی و جانی زیادی در این مناطق می شود .

 از نظر منشا مخاطرات  را می توان به دو گروه تقسیم کرد  الف) مخاطرات طبیعی  ب) مخاطرات انسانی .

که مخاطرات طبیعی نیز به چهار دسته 1- مخاطرات اقلیمی یا آب و هوا شناسی 2- مخاطرات زمین شناسی 3- مخاطرات هیدرولوژیکی4- مخاطرات بیولوژیکی تقسیم می شوند . مخاطرات اجتماعی و تکنولوژیکی را میتوان در حیطه مخاطرات انسانی قرار داد .

یک دسته از حوادث سریع ،شدید و ناگهانی و اتفاق می افتند مثل زلزله ، سیل ، آتشفشانها، هاریکن ها ،صاعقه توفانهای گردوغباری  و هجوم امواج گرمایی و سرمایی . دسته دوم تدریجی هستند که در طول زمان اتفاق افتاده و تاثیرات خود را نمایان می سازند مانند خشک سالیها و بیابانزایی و در مقیاس بزرگ تر افزایش دمای کره زمین و تغییرات اقلیمی .


کشور ما در ردیف 10 کشور اول حادثه خیز جهان است ،از نظر اقلیمی کشور ما جز مناطق خشک و نیمه خشک جهان است و همواره با بحرانهای خشکسالی و کمبود آب روبه رو بوده  است، بیشتر مکانهایی که منشأ ایجاد و تولید توفانهای گردوغباری هستند در قسمت های گرم وخشک دنیا قرار گرفته اند کشور  ما به دلیل واقع شدن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان،در معرض و در مسیر گردوغبارهای محلی وسینوپتیکی می باشد ، بدلیل حرکات و فعالیتهای تکتونیکی 70٪ سرزمین ایران در معرض خطر زلزله قرار دارد  همچنین  وجود بارشهای شدید و کوتاه مدت باعث شده که  بیش از 50% از مناطق کشور در معرض خطر سیل باشند  .

بروز مخاطرات طبیعی را می نوان  امری اجتناب ناپذیر دانست اما باتوجه به اینکه این حوادث در مناطق خاصی بیشتر به چشم می خورند شناسایی و پیش آگاهی از  نوع و زمان وقوع این حوادث می توان مدیریت بهتری را در جهت کاهش خسارات مالی و جانی  اتخاذ کرد 

 

 

محمد میر