آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

منشا 5 درصد ریزگردها داخلی است

منشا 5 درصد ریزگردها داخلی است




3-644.jpg

مدیر دفترملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: ایران 90 درصد تالاب‌های بین‌النهرین را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ضیاء الدین شعاعی، روز گذشته(27 خرداد)، در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی که در مرکز علمی – کاربردی جوانشیر کرج برگزار شد، اظهار کرد: بیابان‌ها پدیده‌هایی طبیعی هستند که وجود آنها برای سلامت اکوسیستم و محیط زیست لازم است.

وی افزود: متأسفانه انسان‌ها در طول دهه‌های گذشته با اقدامات نادرست خود به نوعی حیات طبیعی بیابان‌ها را دست کاری کرده‌اند که این امر نتایجی جز رشد بی‌رویه بیابان‌ها را در پی نداشته است.

شعاعی خاطرنشان کرد: طی 10 سال اخیر شاهد افزایش اثرات بیابان‌زایی بر مناطق مسکونی بوده‌ایم و این امر مشکلات فراوانی را برای ساکنان نزدیک به بیابان‌ها ایجاد کرده است.

وی چرای بی‌رویه دام و مدیریت یکسونگرانه بر منابع خدادادی را ازعوامل مهم توسعه بیابان‌ها دانست و گفت: بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی و مدیریت نامناسب و یکسونگرانه براین منابع باعث شده ایران امروز درگیر معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب و گرد و غبار باشد.

این مسئول تصریح کرد: طی سالهای اخیر به علت تسلط ترکیه بر دجله و فرات، ایران 90 درصد تالاب‌های خود را از دست داده که همین امر باعث تشدید ورود گردوغبار و ورود ریزگردها به ایران شده است.

شعاعی گفت: 95 درصد گرد و غبارهای کشور منشاء خارجی داشته و تنها پنج درصد از گرد و غبارهای موجود داخلی بوده و ازایلام مرکزی، سیستان و بلوچستان و جنوب خوزستان نشأت می‌گیرد.

وی ابراز کرد: منابع طبیعی حق نسل‌های آینده نیز هست و ما باید با اصلاح رفتار خود و کاهش تجاوز به حریم محیط زیست این منابع خدادادی را حفظ کنیم.

در ادامه این مراسم بالاسوبرامانیم مورالی، معاون برنامه عمران سازمان ملل متحد نیز ضمن تبریک سالروز تاسیس جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضرتغییر اقلیم بزرگ‌ترین چالش زمین بوده و موجب به خطر افتادن زندگی افراد زیادی در سراسرجهان شده است.

وی اظهار کرد: امروز تخریب سرزمین، جنگل‌ زدایی و بیابان‌زایی از مشکلاتی هستند که جامعه جهانی را تهدید و امنیت غذایی و معیشت پایدار مردم را با چالش انداخته‌اند.

وی ابراز کرد: نکته قابل توجه در این امر این است که 80 درصد تخریب در سطح جهان، خارج از اراضی خشک اتفاق می‌افتد لذا ضرورت دارد با همکاری و استعانت از تمام بخشها برای مقابله با تخریب سرزمین حرکت جهانی داشته باشیم.

مورالی مشارکت مردم در جلوگیری از تخریب سرزمین را ضروری دانست و تأکید کرد: سازمان ملل براین اعتقاد است مقابله با این پدیده به تنهایی مسئولیت دولتها نیست و تمام مردم باید در کنترل تخریب سرزمین همکاری کنند.

معاون برنامه عمران سازمان ملل متحد با اشاره به پروژه تعمیم ترسیب کربن در ایران گفت: پروژه تعمیم ترسیب کربن بزرگترین و طولانی‌ترین پروژه سازمان ملل در ایران است که با هدف مدیریت اراضی خشک در این کشوردر حال اجرا است.

این مسئول در ادامه مقابله با بیابان‌زایی را حرکتی مردم نهاد دانست و گفت: مقابله با این دیده تنها به عهده دولت‌ها نیست و مردم نیز باید در این اقدام مشارکت داشته باشند.

وی در پایان صحبت‌هایش از برنامه این دفتر برای مدیریت چند منظوره جنگل‌های خزری در منطقه شمال کشور و برنامه سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد برای اجرای طرح تقویت و انسجام بخشی مدیریت در اراضی خشک کشورمان خبرداد و اظهارکرد: به جرأت می‌توان گفت همکاری برنامه عمران سازمان ملل با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از برنامه استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران است.

طوفانی که در حال حاضر در اقیانوس هند به نام طوفان حاره‌ای 02A نامگذاری شده تا 48 ساعت آینده به سواحل کشورعمان نزدیک می‌شود

272-21.jpg

کارشناس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشورگفت: طوفانی که در حال حاضر در اقیانوس هند به نام طوفان حاره‌ای 02A نامگذاری شده تا 48 ساعت آینده به سواحل کشورعمان نزدیک می‌شود.

نقشینه در گفت‌وگو با خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: این طوفان که به سواحل کشور عمان می‌رسد بر سواحل دریای عمان و جنوب سیستان و بلوچستان نیز تاثیرگذار بوده و موجب مواج شدن سواحل دریای عمان می‌شود.

وی تصریح کرد: عمده بارش‌های حاره‌ای این سیستم بر روی کشور عمان ایجاد می‌شود، اما وزش باد و مواج شدن دریای عمان در کشور ما را نیز به دنبال دارد.

کارشناس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور حداکثر سرعت این طوفان را بیش از 140 کیلومتر بر ساعت بر روی اقیانوس هند عنوان کرد و گفت: از سرعت این طوفان با رسیدن بر روی کشور عمان کاسته شده و به نزدیک 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ضمن آنکه برای سواحل دریای عمان در روزهای جمعه و شنبه نیز مواج شدن پیش بینی می‌شود.

نقشینه در ادامه در مورد وضعیت جوی شهر تهران نیز گفت: امروز برای تهران در برخی ساعات افزایش ابر و بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ابر و بارش‌های پراکنده باران در برخی ساعات در پایتخت، اظهار کرد: فردا پنج شنبه نیز مجددا در بعد ازظهر با افزایش ابر و بارش پراکنده در ارتفاعات و وزش باد شدید روبرو خواهیم بود. همچنین برای تهران حداکثر پیشینه‌ وزش باد در برخی نقاط 15 متر بر ثانیه است.

کارشناس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اشاره به اینکه براساس نقشه‌های پیش‌یابی، امروز برای شمال غرب، سواحل شمال کشور و شمال شرق و همچنین مناطقی از مرکز دامنه‌های البرز و شمالی و مرکزی زاگرس، افزایش ابر و بارش باران پیش بینی شده است. همچنین فردا پنجشنبه و جمعه نیزبارش باران در شمال کشور و سواحل شمالی کشور تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: فردا پنج شنبه و جمعه نیز خلیج فارس و دریای عمان مواج خواهند بود. همچنین در غرب و جنوب غرب کشور طی سه روز آینده پدیده گرد و خاک و کاهش دید افقی پیش بینی می‌شود.

کارشناس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: برای استان البرز نیز شرایط جوی مانند تهران پیش بینی می‌شود. ضمن آنکه در شهرهای ایلام، بوشهر، کرمانشاه نیز امروزچهارشنبه و فردا پنجشنبه وزش باد و گرد و خاک پیش بینی شده و سواحل سیستان و بلوچستان نیز با باد و گرد و خاک و مواج شدن روبرو خواهد شد.

فاصله سیارات تا خورشید چقدر است؟

هشت سیاره در منظومه شمسی ما در مدارهای خود به دور خورشید در حال چرخش می باشند. این هشت سیاره بر حسب فاصله متوسط تا خورشید به ترتیب عبارتند از،سیارات سنگی: عطارد، ناهید، زمین، مریخ، این سیارات نسبتاً کوچکند و بیشتر از سنگ تشکیل شده اند و تعداد کمی قمر دارند یا اصلاً قمر ندارند. و سیارات گازی: مشتری، زحل، اورانوس و نپتون که عمدتا از به این سیارات مشتری‌سان می گویند، سیارات بزرگی هستند که عمدتاً از گازها تشکیل شده اند و جو ناپایداری دارند و توفانهای عظیمی در لایه های بالایی جو آنها بخاطر پدیده همرفت،‌گاز سرد جایگزین گاز گرم می شود و اکثرا تعداد زیادی قمر دارند. لازم بذکر است که پلوتو در سال ۲۰۰۶ از جمع سیارات منظومه شمسی حذف شد و به جمع سیارات کوتوله پیوست.

  ادامه مطلب ...

فیلم/لحظه ورود طوفان به تهران

سازمان هواشناسی کشور فیلمی از لحظه ورود طوفان سهمگین روز دوشنبه به پایتخت را منتشر کرد 

 

دیدن فیلم

جزئیات طوفان غافلگیرکننده پایتخت/ سرعت باد قابل پیش‌بینی نیست

مدیر کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه طوفان امروز از صبح امروز آغاز شده است، گفت: طوفان از صبح امروز مناطق جنوبی استان تهران را فراگرفت و به مرور از شدت آن کاسته شد البته پیش‌بینی می شود شدت وزش باد و طوفان در بعد ازظهر امروز و فردا افزایش یابد.

محمدعلی عزیز اوقلی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تشریح جزییات طوفان غافلگیرکننده پایتخت پرداخت و با بیان اینکه روز دوشنبه یک پدیده جوی در نواحی جنوب استان تهران به شکل ایجاد ابرهای همرفتی داشتیم که منجر به جابجایی هوا و وزش باد شدید و گرد و خاک شد، گفت: این سامانه به حرکت شمال و شمال شرق خود ادامه داد. از روی مهرآباد و ابتدای شهر تهران عبور کرد و تا مرکز شهر را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: این جریان هرچقدر به نقاط شمالی شهر تهران رسید از شدت و سرعتش کاسته شد. سرعت بادی که دیروز ثبت شد در فرودگاه امام 108 کیلومتر بر ساعت و در فرودگاه مهرآباد 120 کیلومتر در ساعت بود.

سرعت باد قابل پیش‌بینی نیست

مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به پیش‌بینی وضع هوا در اطلاعیه‌های روز گذشته اظهار کرد: معمولا اگر وضعیت مخرب جوی داشته باشیم در پیش‌بینی‌های 24 و 48 ساعت آینده اعلام می‌کنیم. ما روز شنبه نیز اعلام کرده‌ بودیم که آسمان تهران در روز یکشنبه کمی ابری همراه با وزش باد و افزایش رگبار و رعد و برق خواهد بود. همچنین برای روز دوشنبه نیز آسمان نیمه ابری همراه با وزش باد شدید و رگبار و رعد وبرق در بعداز ظهر را پیش بینی کرده بودیم.

عزیزاوقلی افزود: ساعت 11 صبح روز گذشته نیز پس از تجزیه و تحلیل نقشه‌ها و تصاویر ماهواره هواشناسی ، آسمان تهران را در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در بعضی ساعات روز به خصوص بعد از ظهر تا اوایل شب در بخش‌های شمالی استان از جمله فیروزکوه، دماوند، آبعلی و لواسانات همراه با رگبار شدید و رعد و برق پیش‌بینی کرده بودیم.

وی با بیان اینکه در این اطلاعیه آمده بود که در نقاط مستعد استان احتمال بارش تگرگ و در بخش‌های جنوبی بارش باران، رگبار، وزش باد شدید و گرد و غبار وجود دارد، گفت: نقشه‌های هواشناسی ما وزش باد شدید را نشان می‌دهند اما سرعت باد قابل پیش‌بینی نیست.

مدیر کل هواشناسی استان تهران "طوفان شدید گرد و خاک و شن توام با رگبار و رعد و برق" دیروز پایتخت را غافلگیرکننده خواند و گفت: علی رغم اینکه پیش بینی شده بود وزش باد شدید،‌ گرد و غبار، رگبار و رعد و برق خواهیم داشت اما سرعت را نمی‌دانستیم، مسئولان نیز تصور نمی‌کردند که شدت وزش باد تا این حد باشد که بتوانند تمهیدات لازم را به کار بگیرنند.

عزیزاوقلی ادامه داد: وزش باد و باران در بهار یک وضعیت تکرار شده بود و ما چند روز است که رگبار و رعد و برق را داریم، حتی وزش باد باعث شده بود آلودگی های هوای تهران خارج شود و هوا در این چند روز پاک باشد.

مدیر کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه تاکنون وزش بادی با این سرعت در تهران نداشتیم ، گفت:‌ این یک رکورد برای تهران طی چند سال اخیر است.

وی در ادامه به وضعیت جوی تهران در امروز و فردا اشاره و اظهار کرد:‌ب رای امروز و فردا نیز همین وضعیت را داریم اما شدت طوفان امروز کمتر از دیروز خواهد بود و شدت طوفان فردا نیز از امروز کمتر و همراه با رگبار، باران و رعد و برق خواهد بود.

عزیزاوقلی در خاتمه با بیان اینکه این پدیده از اوایل صبح امروز (ساعت 8:30) آغاز شده است، گفت: طوفان صبح امروز مناطق جنوبی استان تهران را فراگرفته بود اما از شدت آن کاسته شد البته از آنجا که اوج جریانات همرفتی معمولا در بعداز ظهرها اتفاق می‌افتد پیش‌بینی ما برای امروز و فردا نیز این خواهد بود که شدت وزش باد و طوفان در بعد از ظهر اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

خشکسالی مانند یک زلزله بزرگ اما خاموش است


به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور؛ محمدفرید لطیفی، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با هدفمند شدن اعتبارات و در اولویت قرار دادن پروژه‌های پیشگیرانه می‌توان ضمن صرفه جویی منابع از خسارات این پدیده جلوگیری کرد.

لطیفی تصریح کرد: پروژه‌های فیزیکی پیشگیرانه نظیر آبخیزداری، آبخوان داری، پخش سیلاب و همچنین اجرای پروژه‌های مدیریتی نظیر تغییر الگوی کشت در مناطق مختلف از اقدامات موثر در این زمینه است.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در تشریح طرح جامع کاهش خطرپذیری گفت: در این طرح هر دستگاه موظف به تهیه طرح جامع کاهش خطرپذیری خود است که مجموع این طرح‌ها توسط سازمان مدیریت بحران کشور تدوین و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به طرح نجات جنگل‌های بلوط زاگرس گفت: بنا داریم طی روزهای آینده به همراه مسئولان دستگاه‌های متولی و استانی بازدیدی از منطقه انجام دهیم و در جلسه‌ای اضطراری راهکارهای پیشگیری و مقابله با این پدیده را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: فرهنگ‌سازی در خصوص مسایل پیشگیرانه و نحوه برخورد با حوادث غیر مترقبه در اولویت فعالیت‌های سازمان است.