آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

ترسیم گلباد

آموزش ویدیویی ترسیم گلباد

 

 

         گلباد، نمودار و شکلی اقلیم شناختی برای نمایش مشخصات و ویژگیهای باد در یک منطقه می باشد. هر گلبادی سه مشخصه اصلی شاخص باد را نمایش می دهد: فراوانی وقوع باد، سرعت باد، جهت باد. منظور از فراونی وقوع باد، تعداد دیده بانی هایی که برای شاخص باد انجام شده و باد به وقوع پیوسته است. سرعت باد نشانگر میزان جریان هوا می باشد که با نات یا متر بر ثانیه سنجیده می شود. بادهایی سرعت آنها کمتر از 1 نات باشند، به عنوان باد آرام  شناخته می شوند. جهت باد، جریان غالب باد را نشان می دهد که یکی از جهات اصلی و فرعی می باشد. 

ادامه مطلب ...

تغییرات جوی و مشکل تامین غذا

تغییرات جوی و مشکل تامین غذا


یک متخصص هیئت کارشناسان بین دولتی در امور تغییرات جوی سازمان ملل (IPCC) می‌گوید: تغییرات جوی تمام جنبه‌های مرتبط با تولید غذا را در آفریقا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

«پنی اورکوهارت»، یکی از کارشناسان مولف بخش آفریقای پنجمین گزارش ارزیابی IPCC می‌گوید: تغییرات جوی کلیه جنبه‌های مرتبط با تولید غذا در آفریقا از تولید و دسترسی گرفته تا افزایش قیمتها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنا بر اعلام کارشناسان IPCC، طی 35 سال آینده میزان تولید محصول ذرت در آفریقا و زیمبابوه حدود 30 درصد کاهش خواهد یافت.

بنابراین گزارش به دنبال تشدید تاثیر تغییرات جوی، بسیاری از مناطق قاره آفریقا تا سال 2050 میلادی، افزایش میانگین دو درجه‌ای دما را تجربه خواهند کرد. این افزایش دما همچنین تا سال 2100 میلادی سه تا شش درجه سانتیگراد خواهد بود. قاره آفریقا در حال حاضر با مشکلاتی نظیر فرسایش زمین و کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند که تغییرات جوی این مشکلات را بیش از پیش تشدید کرده و این قاره را در برابر اثرات تغییرات جوی بیش از پیش آسیب پذیر می‌کند.

«اورکرهارت» می‌افزاید: تغییرات جوی توانایی انسان در فائق آمدن بر مشکلات و سازگاری با آنها به ویژه در صورت نادیده گرفتن فقر و آسیب پذیری، کاهش می‌دهد. در حالیکه بسیاری از کشورهای آفریقایی سیاست‌ها و خط مشی‌هایی را برای مقابله با تغییرات جوی بکار برده‌اند اما بسیاری از این سیاست‌ها همچنان به شیوه توجیه پذیری اجرا نشده‌اند چرا که این کشورها به منابع مالی،‌ حمایت‌های فنی و توسعه سازمانی نیاز دارند تا بتوانند به صورت موثری خود را با این تغییرات تطبیق دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه کیپ تایمز، اورکوهارت در ادامه گفت:‌ با روند حاضر انتشار آلاینده‌ها در جهان،‌ موج گرمایی که هر 20 سال به راه می‌افتد ممکن است از سال 2050 میلادی هر 10 سال یکبار اتفاق بیافتد. این در حالیست که این اتفاق در برخی مناطق آفریقا هر دو سال یکبار و حتی سالانه رخ خواهد داد. در حالیکه تغییرات اکوسیستم‌ها در آفریقا در حال حاضر بیشتر بر اثر تغییرات کاربری زمین‌ها رخ می‌دهد، در آینده این تغییرات بر اثر تغییرات جوی حاصل از آلاینده‌های کربنی تشدید خواهد شد.

منبع:ایسنا

تجهیزات هواشناسی باید افزایش یابد

رییس سازمان هواشناسی کشور:

تجهیزات هواشناسی باید افزایش یابد

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: اطلاعات لحظه به لحظه هواشناسی برای مردم اهمیت بسیاری دارد، بنابراین امیدواریم تجهیزات هواشناسی در کشور بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان شمالی، داوود پرهیزکار در دیدار با استاندار خراسان شمالی اظهارکرد: باید برای رسیدن هواشناسی به جایگاه واقعی خود همه مجموعه تلاش و همت لازم را به کار گیرند.

وی ادامه داد: اهمیت ویژه به مقوله هواشناسی موجب اطلاع رسانی دقیق به مردم و مسئولان خواهد شد زیرا هواشناسی اساس توسعه پایدار است.

پرهیزکار با اشاره به موضوع وجود مرکز تحقیقات هواشناسی در استانهای کشور افزود: همه استانهای کشور به جز خراسان شمالی دارای مرکز تحقیقات هستند.

وی بیان کرد: وجود مراکز تحقیقات هواشناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است و به زودی این مرکز در خراسان شمالی نیز ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سیستم‌های هواشناسی کشور به طور کامل مطابق با استانداردهای جهانی است .

پرهیزکار عنوان کرد: به دلیل این که ایران تحت تاثیر سازمان جهانی هواشناسی کار می کند باید با معیارهایی نظیر باد، رطوبت، فشار هوا و برخی از موارد دیگر مطابق استانداردهای سازمان جهانی گزارش دهد.

استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار اظهار کرد: امیدواریم با کمک سازمان هواشناسی کشور بتوانیم تجهیزات سازمان هواشناسی این استان بیشتر و اطلاع رسانی به مردم دقیق تر انجام شود.

سید علی اکبر پرویزی ادامه داد: اطلاع رسانی دقیق وضعیت آب و هوایی به ویژه برای افراد نیازمند همانند کشاورزان بسیار مهم است.

وی با بیان این که باید روز به روز موضوع هواشناسی را رونق دهیم، گفت: با اختصاص زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در سایت ارکان به سازمان هواشناسی، به زودی مرکز تحقیقات هواشناسی در این استان احداث می شود.

پرویزی عنوان کرد: باید اطلاعات هواشناسی را برای مردم، مروجین کشاورزی، کارشناسان، کشاورزان و بخش داران به موقع منتقل کنیم تا بهره برداری لازم صورت گیرد.

هواشناسی

افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و بزرگ


مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: غالب مناطق کشور در هفته جاری جوی نسبتا پایدار خواهند داشت که پیامد آن افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و بزرگ خواهد بود.

احد وظیفه در گفت‌و‌گو با خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: بر اساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، روز یکشنبه در سواحل دریای عمان و شرق خلیج فارس و تنگه هرمز وزش باد و دریای مواج پیش بینی می شود.

وی افزود: همچنین هوای شهر تهران امروز صاف و در پاره‌ای نقاط با غبارمحلی پیش بینی شده است. بیشینه هوا در این روز 18 درجه و کمینه آن شش درجه سانتیگراد می‌باشد.

وظیفه ادامه داد: در روز دوشنبه 19 آبان ماه نیز هوای شهر تهران صاف و در پاره‌ای از نقاط با غبار محلی پیش بینی شده است. پیشینه دمای شهر تهران در این روز 18 درجه سانتیگراد و کمینه آن شش درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: هوای شهر تهران در روز سه‌شنبه نیز صاف و در پاره‌ای از نقاط همراه با غبار محلی پیش بینی شده است. بیشترین دمای هوا در این روز 18 درجه سانتیگراد و کمترین آن به شش درجه سانتیگراد می‌رسد.

زمستان‌های طاقت‌فرسا در اوراسیا

منشاء زمستان‌های طاقت‌فرسا در اوراسیا چیست؟

کارشناسان مطالعات جوی تاکید کردند: پدیده گرمایش زمین خطر وقوع زمستان‌های سخت و طاقت‌فرسا را در اروپا و شمال آسیا دو برابر کرده است. 

ادامه مطلب ...