آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

زمستان‌های طاقت‌فرسا در اوراسیا

منشاء زمستان‌های طاقت‌فرسا در اوراسیا چیست؟

کارشناسان مطالعات جوی تاکید کردند: پدیده گرمایش زمین خطر وقوع زمستان‌های سخت و طاقت‌فرسا را در اروپا و شمال آسیا دو برابر کرده است. 

 

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییرات جوی و گرمای جهانی موجب ذوب شدن یخ‌پهنه‌ها شده که در نتیجه آن، مدل‌های جدیدی از جریان بادها ایجاد شده و همین امر باعث می‌شود جریان هوای سرد و برفی به سمت جنوب حرکت کند. طی دهه گذشته زمستان‌های سخت با سال‌هایی همراه بوده که ذوب شدن یخ‌پهنه‌های قطب شمال به بالاترین حد رسیده است. البته این بررسی جامع‌ترین مطالعه کامپیوتری تا به امروز است و نشان می دهد که زمستان‌های یخ و سرد از تغییرات فصلی و نه تغییرات طبیعی ساده در هوا ناشی می‌شوند.

پرفسور «ماساتو موری» از دانشگاه توکیو و کارشناس ارشد این مطالعه گفت: منشاء زمستان‌های سخت و طاقت فرسا در منطقه اوراسیا گرمای جهانی است. تغییرات جوی قطب شمال را سریع‌تر از عرض جغرافیایی پایین گرم می‌کند و احتمال وقوع زمستان‌های سخت دو برابر شده که این وضعیت نشان می‌دهد پیامد گرمای جهانی تنها تهدیدی برای آینده نیست.

در این بررسی آشکار شد افزایش خطر زمستان‌های بسیار سرد برای چند دهه آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، ذوب شدن یخ‌پهنه‌های بر ویژگی‌های زمستان‌های منطقه اوراسیا تاثیر می‌گذارد زیرا آب‌های آزاد از یخ‌ها تیره‌ترند و گرمای بیشتری جذب می‌کنند و همین امر موجب گرم‌تر شدن هوای روی آنها شده و جریان بادهای سطوح بالایی به نام گرداب‌های قطبی را ضعیف می‌کند. پیامد این تغییرات موجب می‌شود که هوای سرد از قطب شمال به سمت جنوب هدایت شود و موجب وقوع زمستان‌های طاقت فرسا برای دوره‌های طولانی می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد