آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

سرنوشت مبهم اقلیم جهانی و چالشهای موجود

سرنوشت مبهم قطب جنوب!




بالاخره یخ‌های قطب جنوب در حال ذوب شدن است یا خیر؟ این سوالی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده و هنوز جواب قانع‌

کننده‌ای به آن داده نشده است  

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارشناسان محیط زیست نیز در این زمینه هنوز به یک اتفاق‌نظر و نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

سوالی که به ویژه در سال‌های اخیر ذهن محققان و دانشمندان علوم جوی را به خود مشغول کرده این است که آیا واقعا پدیده گرمایش جهانی یا به عبارت دیگر «تغییرات جوی» واقعیت دارد؟

سفر هفته گذشته محققان به سمت قطب جنوب که با هدف بررسی علت ذوب یخ‌های قطب جنوب به این منطقه سفر کرده بودند نیمه تمام ماند. دلیل آن این بود که کشتی آنها در میان حجم بی‌سابقه‌ای از یخ‌ها گرفتار شد. این اتفاق در حالی رخ داد که در اواسط تابستان قطبی قرار داریم و به گفته معتقدان به پدیده گرمای جهان در این زمان از سال در این منطقه عملا هیچ یخی نباید وجود داشته باشد. به این ترتیب این یافته‌های ضدونقیض نشان می‌دهد که باید در تصورات و باورهای فعلی خود درباره شرایط جوی زمین تجدیدنظر کنیم.

این روزها می‌شنویم که به دلیل «تغییرات جوی» یخ رودهای «جزیره پایین» واقع در غرب جنوبگان در حال ذوب شدن هستند. در همین حال سایر رسانه‌ها از کاهش دمای جهانی خبر می‌دهند و معتقدند افزایش دمای هوا در کار نیست.

در این مقاله به نقل از پایگاه اینترنتی «گاردین لیبرتی» بر سردرگمی کارشناسان جوی درباره سرنوشت قطب جنوب تاکید شده است.

در این مقاله آمده است: اگر یخ‌های قطب جنوب در حال ذوب شدن هستند پس چطور کشتی محققان در میان انبوه عظیم یخ‌ها گرفتار شد؟ پس سرمای وحشتناکی که طی چند روز اخیر آمریکا را فرا گرفته چه توجیهی دارد؟ آیا این هم به دلیل افزایش گرمای جهانی هوا است؟ یا باید این مسئله را تغییرات جوی بنامیم؟ درست است که دمای جهانی هوا برای مدت چند سال روند افزایشی و سپس برای چندین سال نیز روند کاهشی را طی کرد اما در سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان مدام به ما نسبت به عواقب فاجعه‌آمیز گرمای هوا هشدار می‌دهند اما تاکنون هیچ اتفاق بیشتری رخ نداده است.

در سال 2005 میلادی مجله «نشنال ژئوگرافیک» پیش‌بینی کرد تا سال 2030 میلادی دمای جهانی یک درجه فارنهایت افزایش یابد.

در سال 2012 میلادی نیز خبرگزاری رویترز گزارش داد که اگر اقدام عاجلی نشود تا سال 2030 میلادی 100 میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد که این رقم در واقع یک کنایه به افزایش جمعیت زمین به همین میزان اشاره دارد.

همچنین پیش‌بینی شده بود که کوه‌های یخی تا سال 2012 میلادی ذوب شوند اما اکنون که سال 2013 میلادی نیز به اتمام رسیده از خود می‌پرسیم شاید کشتی محققان در یخ‌های جای دیگری مثلا در «آمازون» گیر افتاده است!!

بازهم باید این سوال را بپرسیم بالاخره حرف چه کسی را باور کنیم؟ آیا واقعا «تغییرات جوی» وجود دارد؟ آیا خطر ذوب یخ‌ها جنوبگان را تهدید می‌کند؟ آیا شمار خرس‌های قطبی رو به کاهش است یا واقعا هنوز تعداد زیادی از آنها زنده هستند؟ آیا واقعا راهی هست که ما از این ابهامات و سردرگمی‌ها نجات یابیم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد