آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

متهم اصلی تغییرات جوی

کارشناسان مطالعات جوی آمریکا با انتشار نتایج یک بررسی جدید که در نشریه «Nature communications» منتشر شده ادعا کردند آلودگی هوای آسیا که حجم زیادی از آن محصولِ چین است، هوای کلی جهان را تحت تاثیر قرار داده است. 

 

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مطالعه مدل‌های آب و هوایی و اطلاعات مربوط به ذرات معلق و هواشناسی طی 30 سال اخیر بررسی شده‌اند. این مدل‌ها به وضوح نشان می‌دهند که بخشی از آلودگی‌ هوا که از قاره آسیا منشا می‌گیرد بر لایه‌های فوقانی اتمسفر تاثیر گذاشته و طوفان‌ها و گردبادها را تشدید می‌کند. 268-1.jpg

«رنی ژانگ»، سرپرست اصلی این مطالعه و استاد و متخصص علوم جوی با اعلام مطلب فوق افزود: این آلودگی‌ها به شکل ابرها، بارش‌ها، شدت طوفان‌ها و سایر عوامل و در نهایت تاثیرات جوی تاثیر می‌گذارند. به خصوص بخشی از آلودگی‌ هوا که از آسیا نشات می‌گیرد، پیامدهای جدی بر الگوی هوایی در منطقه آمریکای شمالی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از «ایپاک تایمز»، رشد چشمگیر اقتصاد چین طی 30 سال اخیر منجر به احداث وسیع کارخانجات، نیروگاه‌ها و سایر تجهیزات و این روند نیز به نوبه خود سبب تولید حجم بالایی آلودگی هوا شد. این مطالعه نشان می‌دهد که ذرات معلق و آلاینده‌ها به محض ورود به جو، نحوه شکل‌گیری ابرها و الگوهای آب و هوایی را در سراسر جهان تغییر می‌دهند. رشد استفاده از زغال سنگ و آلاینده‌های خودرویی منبع اصلی آلودگی هوا در چین و سایر کشورهای آسیایی محسوب می‌شود.

حجم آلودگی هوا در چین به حدی است که در برخی از شهرهای این کشور مانند پکن، غلظت آلودگی هوا معمولا بیش از 100 برابر بالاتر از استاندارد اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)‌ است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نرخ ابتلا به سرطان ریه در برخی مناطق این کشور به دنبال رشد همیشگی آلودگی هوا، 400 برابر افزایش یافته اما این شرایط در فصل زمستان به اوج خود می‌رسد چرا که در این فصل هوای ساکن با افزایش سوخت زغال سنگ همراه شده و تولید آلودگی و مه‌دود می‌کند که این پدیده هفته‌ها ادامه می‌یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد