آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی
آب و هواشناسی سینوپتیک

آب و هواشناسی سینوپتیک

مطالب مختلف در مورد اقلیم ایران و جهان.دانلود نرم افزارهای اقلیمی و داده های هواشناسی.عضویت در گروه اقلیم شناسان ایرانی

تکنیک جدید مهار کربن


co2.jpgمتخصصان علوم جوی در یک آزمایش جدید موفق شدند شیوه‌ نوینی برای به دام انداختن کربن ارائه کنند که هم از نظر صرف هزینه و هم صرف انرژی مقرون به صرفه است.   

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دام انداختن کربن فرآیندی است که طی آن دی‌اکسیدکربن مازاد حاصل از کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها جمع‌آوری و انباشت می‌شود تا میزان انتشار کربن جهانی کاهش یابد. از آنجایی که سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2013 میلادی بالاترین رکورد را داشته، بهبود این فرآیند می‌تواند به شدت در آینده مفید باشد.

در حال حاضر دو شیوه اصلی برای به دام انداختن کربن وجود دارد. در شیوه اول از مواد جامد پودرمانندی استفاده می‌شود که به گاز دی‌اکسیدکربن می‌چسبد و در روش دوم ترکیب‌های مایع برای جذب این گاز به کار گرفته می‌شوند. به رغم فواید زیست‌محیطی این دو روش، هر دو مستلزم صرف هزینه‌های بالایی هستند که دلیل آن استفاده از فن‌آوری‌های مهندسی است.

گروهی از کارشناسان در سوئیس اقدام به ترکیب این دو روش متداول کردند تا شیوه جدیدی ابداع کنند که هم به لحاظ هزینه و هم انرژی مقرون به صرفه باشد. این محققان نوعی دوغاب یا گِل مایع تهیه کردند که می‌توان‌ آن را به راحتی در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار گیرد در حالی که هزینه پایینی داشته و انرژی زیادی مصرف نمی‌کند.

در روش‌های معمول برای به دام انداختن کربن از محلول‌های «آمین» استفاده می‌شود اما در روش جایگزین از مواد جامد با نام قالب‌های فلز – ارگانیک (MOF) استفاده می‌شده که به رغم پایین بودن هزینه، کاربرد آنها نیاز به فن‌آوری‌های پیشرفته مهندسی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد نیوز، محققان برای این مشکل راه‌حلی در نظر گرفته‌اند که براساس آن از ماده‌ای به نام ZIF-8 و گلیسیرین مایع استفاده می‌شود. ZIF-8 پایداری شیمیایی و حرارتی دارد که برای چرخه‌های بازسازی مداوم مفید بوده و به لحاظ پایین بودن هزینه و مصرف انرژی حائز اهمیت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد